Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Reklam

Legaltech-bolag kritiseras för tunnelbaneannons: ”Är den på riktigt?!”

Publicerad: 3 maj 2022, 12:05

Legaltech-appen Kliently får en kritikstorm i sociala medier. Anledningen? En tunnelbaneannons som riktar sig mot folk som har skickat oönskade dickpics.


Ämnen i artikeln:

TunnelbananTechReklamNyheter

År 2021 lämnade advokaterna Anuta Sjunghamn och Nadja Hatem advokatsamfundet och grundade företaget Kliently, som verkar i vad som kallas legaltech. Nu har företaget fått möte stark kritik efter en annons i tunnelbanan, som av många uppfattas som okänslig och stötande.

I annonsen står det ”Har du skickat en oönskad dickpic?”, och sedan ett erbjudande om 15 minuters samtal för 349 kronor. Kliently marknadsför sig som en app för människor som behöver juridisk rådgivning. I en intervju med Realtid sa grundaren Nadja Hatem så här:

– Synen på juridik och att anlita en jurist är att det är komplicerat och dyrt. Därför vänder många sig till en jurist i ett krisläge i stället för att ta en tidig och proaktiv kontakt. Inom det humanjuridiska fältet är många av de frågor som människor sitter inne med sådana som kan besvaras relativt snabbt och kostnadseffektivt. Det är det här vi vill förändra, att sänka tröskeln till tillgången till juridik som därmed är en fråga om en demokratisk rättighet.

På Twitter är kritiken hård.

Samtiden kan dra åt helvete.”

Är den där på riktigt?!

Alltså ... var är den där planetdödar-asteroiden som jag pantsatte min själ för att frammana härom året? Den är helt åt h—vete försenad!

Att skicka oönskade nakenbilder kan vara ett brott, och en av personerna som uppmärksammat annonsen är Instagram-profilen Henrik Wahlström

”Tänk själva, hade ni kunnat se den här reklamen i tunnelbanan? 'Har du rånat en pensionär? Sysslar du med penningtvätt? Har du åkt fast för rattfylla? Hör av dig till oss, så är vi på DIN sida! För 349 kr hjälper vi dig att inte behöva sona så jävligt för det!'”, skriver han i ett inlägg.

I kommentarsfältet teoretiserar många om att det kan vara en felskrivning, något som dock inte är fallet.

”Det är ingen felskrivning i just detta, utan vi vänder oss specifikt mot de som begått ett brott, medvetna eller omedvetna om sitt brott för att visa att skickar man en oönskad dick-pick så har man begått ett brott som kan få juridiska konsekvenser”, skriver Klientlys medgrundare och vd Nadja Hatem till Aftonbladet.

”I vår tunnelbanereklam har vi valt att lyfta ett antal vanliga frågor vi får i vår juridiska rådgivning via appen Kliently, och dickpics är en av dem”, skriver hon vidare.

En annan version av annonsen har texten ”Har ditt barn omhändertagits?”. 

Du missar innehåll i denna artikel på grund av dina cookie-val. Kontrollera dina inställningar och dubbelkolla om Twitter är blockerad under “Visa våra partners”.

 

Alicia Price

Reporter

alicia.price@resume.se

Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.