Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Lördag22.02.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Reklam

Lejonkungarna

Publicerad: 20 Juni 2013, 09:27

Mårten Knutsson, cd Family Business, Sara Vilkko på Absolut och John Lagerqvist, cd på Family Business, jublar i kapp.

Foto: Fredrik Thambert.

Efter alla internationella priser kröntes i går succén Absolut Unique med ett guldlejon i Design – och framgång föder framgång: – Ett av världens coolaste varumärken har hört av sig och vill jobba med oss, de har gett oss en konkret brief. Och så sent som i förrgår åkte jag taxi med världens största annonsör som sa ”ring mig, vi måste ses, det här är den bästa kampanjen jag någonsin sett”. Pitchlistan är helt sinnesjuk just nu, säger Mårten Knutsson, cd på Family Business.


Ämnen i artikeln:

Mårten KnutssonJohn LagerqvistAbsolut VodkaCannes LionsFamily Business

Absolut och Family Business har i år belönats med Guldägget och med en rad internationella utmärkelser, som  guld i One Show, guld i Adweek Project Isaac och guld i PIAF.

I går i Cannes blev det guldlejon i Design – ”pricken över i:et”, som John Lagerqvist på Family Business uttrycker det.

Och kunden Absolut är mer än nöjd.

– Det är felt fantastiskt att det blir så här, att vinna allt på det här sättet är det bästa som finns. Det har varit en så otroligt bra kampanj, inte bara för att det är så snyggt gjort utan även för att det funkar så bra kommersiellt  och verkligen säljer, säger Sara Vilkko, global director off-trade, på Absolut.

Samarbetet har pågått i tolv år och Mårten Knutsson förklarar hur Absolut Unique-projektet har påverkat försäljningen:
–  Konsumenter över hela världen har stått och valt  mellan 100 Absolut-flaskor, istället för mellan 100 vodkamärken. Det är  precis den situationen man vill vara i, på en överfull marknad, säger  han.

John Lagerqvist fyller i:

– Vi är ju retail-orienterade och att vi funkar i retail-kanalerna är superviktigt, men det som är så fint med den här kampanjen är att den bygger varumärket, sköter försäljningen, syns i retail och på så många avdelningar.

Hur firade ni i går kväll?
– Champagne, och sen firade vi med Komm, sen gick vi vägen tillbaka – det blev ett segertåg längs croisetten, säger John Lagerqvist.

Family Business har tack vare framgångarna med Absolut Unique fått förslag från två potentiella storkunder som kan ge byrån ytterligare ett lyft.

Det innebär också att Family Business, med knappt 20 anställda, behöver rekrytera.  

–      Vi behöver anställa några stycken, men vi kommer att lösa det med frilansare också. Man får vara lite försiktig med tanke på konjunkturläget i Europa.

Hinner ni ta någon semester?
– Vi måste få lite tid ledigt, men samtidigt vill och måste vi fortsätta att göra det vi gör. Våra uppdragsgivare internationellt har ju inte stängt, utan alla jobbar på. Det blir en blandning av Gotland, skärgården, kontoret, Tyskland, Frankrike och London, säger Måretn Knutsson.

Magnus Helander

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.