Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Reklam

Lejonparten ren vinst för ägarna till reklam-VM

Publicerad: 1 juni 2011, 15:04

Det är dyrt att åka till Cannes Lions. Så är också ”reklam-VM” en affär på en minst kvarts miljard kronor för de brittiska ägarna Emap International Ltd. Cannes är mycket lönsamt. Bolaget räknar med att mer än hälften av omsättningen är vinst.


Ämnen i artikeln:

Cannes Lions

truefalse

Foto: Ulrika Fjällborg.

Cannes Lions gör nu sitt 58:e år och har utvecklats från en ganska anspråkslös filmfestival till en reklamtävling med växande antal kategorier. Att skapa nya kate­gorier är ett sätt att anpassa festivalen till marknadens utveckling, men också ett sätt att driva upp antalet tävlingsbidrag och deltagare.

Sommarveckan i Cannes har utvecklats från ett socialt event med många paraplydrinkar till kunskapsevent med många seminarier och kända föreläsare. Samtidigt är det en dyr affär för deltagarna och en stor affär för Emap.

I fjol deltog 7 902 delegater från 94 länder. 216 jurymedlemmar bedömde 24 242 tävlingsbidrag medan delegaterna­ kunde gå på 55 seminarier eller delta i 20 workshoppar. I år väntas evenemanget växa ytterligare.

Passen till Cannes Lions kostar i år 2 250 euro för en vecka, 1 820 euro för fyra dagar och 1 550 euro för tre dagar. Gäster, ”Young Lions” under 30 och studenter får rabatt. Men den byrå som vill skicka fem medarbetare en hel vecka får lägga upp runt 100 000 kronor enbart i inträde.

Avgifterna för att tävla med bidrag varierar från 290 euro till 640 euro. Men de som vill tävla om Titanlejon eller i Creative Effectiveness får betala 1 185 euro per bidrag.

Ägaren Emap särredovisar inte sina intäkter från Cannes Lions. Men en rundhänt kalkyl visar att eventet drar in omkring 15 miljoner euro på deltagarpass, 10 miljoner euro på tävlingsbidrag och omkring 5 miljoner euro från sponsorer. Totalt väntas Cannes Lions omsätta minst 250 miljoner kronor.

Till det kan läggas de satsningar som Cannes Lions representanter i varje land gör för att marknadsföra eventet. Det är i regel medie­företag som förväntas satsa medieutrymme och ta fram jury­ledamöter. Sverige är ett undantag genom att Komm är nationell representant sedan den tidigare sponsorn SF hoppade av 2002.

Emap är en stor brittisk kommunikationskoncern med b2b-tidningar, tidskrifter, radiokanaler, mässor och event. Under första halvåret 2010 omsatte Emap 135 miljoner pund och redovisade ett rörelseresultat på 52 miljoner pund. Emap ägs av fonder kontrollerade av företagen Apex Partners och Guardian Media Group.

Företaget är organiserat i fem divisioner. En av dem heter Connect och arran­gerar 22 mässor och festivaler. Tre av dem är reklamevent: Cannes Lions, Eurobest och Dubai Lynx.

Emap köpte Cannes Lions 2004 från den Jerseybaserade fonden WJB Chiltern Trust Company och betalade 52,5 miljoner pund. Då räknade Emaps vd Derek Carter med att 7 miljoner av omsättningen på 12 miljoner pund skulle vara vinst. Nu har evenemanget vuxit till minst det dubbla.

Leif Holmkvist

Reporter

leif.holmkvist@resume.se

Ämnen i artikeln:

Cannes Lions

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.