Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Onsdag03.06.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Reklam

Lekfulla förpackningar som går att odla i – guld värt

Publicerad: 25 April 2019, 11:45

Med hjälp av en enkel layout och ett lekfullt formspråk lyckades Söderhavet på uppdrag av 59 degrees ta fram förpackningar som är guldägg värda. Att de dessutom går att odla i är bara en bonus.


Ämnen i artikeln:

ReklamGuldäggetGuldägget 2019Söderhavet

De senaste åren har det talats mycket om den avskalade designens återtåg. Det är egentligen en effekt av digitaliseringen, snitsiga logotyper gör sig dåligt i digitala miljöer, men trenden har även märkts av i det analoga.

Och avskalat verkar även ha varit ledordet i Söderhavets design för 59 Degrees senaste produktlinje "Soil Biology". Avskalat, men långtifrån tråkigt. Med hjälp av typografiska lekar har byrån hittat en design som utstrålar varumärkets identitet och förpackningar som dessutom går att odla i. För det prisas man nu med guldägg i kategorin förpackningsdesign.

Motiveringen lyder:

"Guld i förpackningsdesign i år, bidrar till inspiration och medskapande för en hållbar miljö. Dessa förpackningar är ett hem för mikrobiologi. Designen uppmuntrar, att odla i liten skala hemma i stan och vänder sig till den växande trenden kring "urban gardening". Med ett lekfullt formspråk, få tryckfärger, enkel horisontell layout och återbrukningsbara standardförpackningar har denna förpackningsdesign
fokus på ett hållbart kretslopp. Det vill vi i juryn premiera med ett guldägg!"

Silverägg i kategorin går till:

"Arenans Barn" av Brand Union för Swedbank/Stiftelsen Friends
"Bröderna Lejonhjärta" av Henrik Nygren Design för Rabén & Sjögren
"Shoe Shame" av Happy F&B för Brunngård Group AB

Diplom i kategorin går till:

"H&M Take Care" av Open Studio Stockholm för H&M
"SIMPLo – One Sip is all it takes" av Planeta Design för SIMPLo
"Willow's crest" av Bryner för Galatea AB
"Åtta projekt" av Henrik Nygren Design för Wingård Arkitektkontor

Arbetsgrupp Söderhavet:

Jesper Robinell, creative director
Oscar Bauer, creative director
Therese Cappelen, designer
Lisa Larsson, account manager

Thomas Nilsson

Reporter

thomas.nilsson@resume.se

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.