Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Reklam

Lekmers marknadschef backar efter reabluffen

Publicerad: 28 december 2012, 15:19

I samband med mellandagsrean upplevde flera av Lekmers kunder att de kände sig lurade. Orsaken – de hade köpt leksaker på mellandagsrean som var dyrare än ursprungspriset. Nu backar leksakskedjans marknadsansvarige.


Flera av Lekmers kunder märkte att vissa av produkterna på leksakskedjan kostade mer på mellandagsrean än innan. Detta trots att leksakerna hade annonserats ut som rabatterade.

Ett av exemplen är en verktygslåda som Lekmer sålde för 129 kronor före jul. Under mellandagsrean i går såldes samma verktygslåda för 174 kronor – enligt butiken var produkten nedsatt med 30 procent. Det skriver Aftonbladet.

Nu backar Lekmer och leksakskedjans marknadsansvarige Johan Englund:

– Den aktuella produkten, verktygssetet, är fel prissatt på vår rea. Ytterligare ett par produkter ligger fel i pris. Priserna justeras omgående och de kunder som handlat produkten till det högre reapriset får tillbaka mellanskillnaden, säger han till Aftonbladet.

Johan Englund menar att den felaktiga prissättningen skett av misstag.

– Orsaken till prisproblematiken i det här fallet är att vi inför större reor och utförsäljningar justerar priserna på väldigt många produkter samtidigt utifrån respektive produkts ordinarie pris. Om vi exempelvis sänker priset på en viss kategori med 50 procent kan problemet uppstå om den specifika varan tidigare haft en högre procentuell rabatt, säger Johan Englund till Aftonbladet.

Andreas Rågsjö Thorell

Webbredaktör

andreas.thorell@resume.se

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.