Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Lördag15.08.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Reklam

Lena Strand är bäst på försäkringar

Publicerad: 20 Oktober 2016, 08:47

Lena Strand.

Lena Strand koras till Sveriges Bästa Marknadschef i kategorin Försäkringar.


Ämnen i artikeln:

FolksamSveriges bästa marknadscheferLena StrandSveriges Bästa Marknadschefer 2016Sveriges Bästa Marknadschef

Folksams tagline, "För allt du bryr dig om", har satt sig under tiotalet. Konsekvens, långsiktighet med försiktig förnyelse är nästan alltid ett vinnande koncept. Samtidigt är det viktigt att vara öppen för nytänkande. Som att kommunicera med internet of things.

Därför lyckades Folksam
Folksam skapade en ny varumärkesstrategi 2009. En strategi som förankrades grundligt i hela organisationen. Det var ett arbete som fortfarande ger resultat. Förklaringen till framgången i  dag ligger i, enligt marknadschef Lena Strand, att Folksam har kombinerat den långsik­tiga marknadskommunikationen med förnyelse. "Och vi har vågat vara långsiktiga och uthålliga i vår kommunikation – som vi vet fungerar." Reklamkonceptet, "Folksam för allt du bryr dig om", har lyfts och skapat nya sätt för människor att engagera sig för det man värnar och försäkrar.

Under året har Folksam även etablerat ett samarbete med Svenska ridsportsförbundet vilket har stärkt positionen bland hästälskarna. Bolagets egna trafik- och skadeförebyggande forskning har kommunicerats ut tydligare och närvaron på event plus närvaron i sociala medier har förbättrats.

Vad är målet?
Att vara försäkringsbranschens starkaste varumärke.

Så ska de förbättra sin position
Försäkringsbranschen är en lågintressebransch. Så när bruset blir högre har försäkringsbudskap generellt ännu svårare att tränga igenom. "Så det gäller än mer än tidigare att väcka rätt känslor och vara relevant och träffa rätt i tiden och kanalval."

Lena Strand betonar behovet av både långsiktighet och nytänkande. Till exempel håller internet of things på att bli en viktig faktor för innovation i försäkringsbranschen. Det kommer då givetvis att skapa nya, dagliga tillfällen för kommunikation med kunderna.

Samarbetspartners
Reklambyrå: Åkestam Holst.
Mediebyrå: Maxus.
Eventbyrå: Initiativ.

Billy Andersson

Redaktör magasin

billy.andersson@resume.se

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.