Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Söndag09.08.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Reklam

Leons ordförande: ”Byrån hade för höga ambitioner”

Publicerad: 20 Januari 2014, 10:43

Claes Egnell.

Foto: Pressbild från Glimstedt.

Resumé har tidigare idag berättat att Norrköpingsbyrån Leon går i konkurs och att ett 30-tal personer förlorar sina jobb. Ordförande Claes Egnell ger nu sin version av vad som egentligen gjorde att det gick så illa.


Ämnen i artikeln:

Leon

– För att vara framgångsrik som reklambyrå  krävs det även någon som är intresserad av resultat och ekonomi, säger Claes Egnell.

Han  menar att Leon var typexemplet på en byrå som satte kreativitet,  servicekänsla och kundlojaliteten i det främsta rummet i stället för att  fokusera på sitt eget resultat.

Leon hade sina glansdagar  omsättningsmässigt sett vid 2010/2011 och omsatte över 40 miljoner  kronor – under de senaste 18 månaderna är omsättningen dock nere på cirka 30  miljoner kronor.

– Vi har haft en oförmåga att anpassa  personalstyrkan efter efterfrågan och omsättningen. Vi har länge har  varit beroende av några få väldigt stora konton, säger Claes Egnell.

Han  nämner bland Siemens, Scania och Schneider Electric. Problem började  hopa sig när jättarna sköt sina beställningar på framtiden.

– Vi har hela tiden haft förhoppningar som inte har infriats, säger Claes Egnell.

Leon har naturligtvis försökt att anpassa sig efter den verklighet som råder.

Byrån  införde bland annat 32-timmarsveckor under en kortare period för ett  par år sedan. Många personer har också fått lämna byrån, vilket gjort  att man idag består av cirka 30 personer.

Inget har hjälpt.
– Vi har minskat personalstyrkan, men problemet är att vi inte har gjort det i tillräcklig utsträckning, säger Claes Egnell.

En  rekonstruktion har aldrig funnits som en lösning eftersom Leon inte har  haft med massa obetalda leverantörsskulder att förhandla ned.

– Vi har inte haft några skulder annat än till bank, personalen och dess löner, säger Claes Egnell.

Han  menar att det hade behövts några miljoner kronor för att rädda bolaget  ytterligare en tid och kanske få det på fötter igen, men pengarna har  inte funnits.

Claes Egnell är dock inte övertygad om att Leons saga är all i och med konkursen.

–  Det finns en fantastisk gemenskap i bolaget och de som idag är delägare  och andra funderar just nu över hur man ska hitta former för att ändå  överleva, säger han.

Han är delägare i advokatfirman Glimstedt och  van att arbeta i olika styrelser. Han tog över som ordförande i höstas  och det är första gången han är med om att ett bolag försätts i konkurs  när han befinner sig i styrelsen.

Vad hade ni kunnat göra annorlunda?
–  Jag tror att en landsortsbyrå som vi inte kan förlita sig på stora  internationella kunder, utan det behövs en större kundstock för att öka  riskspridningen, säger Claes Egnell.

Han menar att en byrå som Leon  som sätter kvaliteten i främsta rummet har svårt på en landsortsmarknad  där många regionala kunder prioriterar priset.

Ett ytterligare  problem var att den externa vd som plockades in i bolaget under ett år  inte fungerade som det var tänkt, hävdar Claes Egnell.

– Vd:n hade inte den kemin som krävdes med personalen, säger han.

Ni har Stefan Malmqvist som vd, men det var alltså inte han?
–  Nej, Stefan är för kreativ och för mycket entreprenör för att vara vd i  ett så stort bolag som vi blev 2010/2011, säger Claes Egnell.

Leon öppnade ett kontor i Stockholm i höstas, men inte heller det hjälpte.

Har B2B-byårer det extra tufft tror du?
–  Ja, det tror jag. Konsumentreklam lever inte riktigt efter samma  konjunkturcykler som B2B, utan man är alltid intresserad av att få ut  budskapen till konsument, säger Claes Egnell.

Han tycker att det är  för tidigt att svara på hur man ska hjälpa personalen, men är övertygad  om att många hittar nya arbeten antingen på byråer eller sugs upp av  kunderna.

– Det är klart att det finns en jättestor besvikelse bland  personalen, men alla har nog känt på sig att det inte riktigt har  fungerat som det ska, säger Claes Egnell.

Karl-Johan Byttner

Ämnen i artikeln:

Leon

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.