Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Reklam

"Lett å försvinne"

Publicerad: 19 mars 2010, 12:19

Efter ett halvårs tid väljer nu Keno att bryta sam­arbetet med WW\TBWA. I stället lägger man allt arbete kring nummerspelet internt.


Ämnen i artikeln:

WW/TBWARobert Schelin

truefalse

Marcus Jonsson, marknadschef för Keno.

Det var efter en pitch i höstas som Keno valde att lämna Fältman & Malmén efter tolv år till förmån för Waters Widgren\TBWA. Nu kan Resumé avslöja att Keno har valt att bryta samarbetet med den nya byrån efter bara ett halvårs tid.

Marcus Jonsson,
marknadschef för Keno, bekräftar brytningen, men tonar ner att det skulle ligga någon spänning bakom beslutet.
– Vi har avslutat samarbetet med WW\TBWA när det gäller Keno, men vår relation till byrån är fortsatt god, och de kommer att fortsätta att jobba med Oddset. Vad gäller Keno har vi valt att lägga det arbetet internt tills vidare.

Varför?
– Vi och WW\TBWA hade olika syn på hur kommunikationen för Keno ska se ut, men närmare detaljer kring brytningen vill jag inte gå in på. Det stannar mellan oss och byrån.

Ser du byråbytet som en miss?
– Jag vill inte kalla det något misslyckande, det har varit en givande resa. Vi behövde få en byrå som kunde se på uppdraget med nya ögon. Nu har vi bra tankar och idéer på hur vi ska ta det vidare. Vi kom inte längre i vårt samarbete med WW\TBWA, då kände vi att det var bättre att ”ta hem” arbetet, säger Marcus Jonsson.

Robert Schelin, vd på WW\TBWA:
– För vår del kom det här lika plötsligt som en vinst på Triss, men trist då snarare.
– Jag har jobbat med Svenska Spel i åtta år, och är jätteledsen att samarbetet med Keno bryts efter så pass kort tid. Svenska Spel säger sig dock vara fortsatt mycket nöjda med de andra uppdragen vi jobbar med, så där ligger sedan årsskiftet nu vårt fortsatta fokus.

Vad är din syn på brytningen?
– Anledningen får du fråga Svenska Spel om. Vi hjälpte dem att hitta rätt strategiskt, men därefter valde de hastigt att avbryta samarbetet. Det kom som sagt oväntat.

Vad betyder det här för byrån?
– Ekonomiskt var Keno ett av byråns mindre uppdrag. Men med tanke på den goda relationen som vi har haft med Svenska Spel sedan många år är detta för mig personligen jättetråkigt och en stor förlust, säger Robert Schelin.

Uppdraget för Keno innebar att se över hela den kommunikativa plattformen för spelet och hjälpa Svenska Spel att hitta rätt väg för framtidens marknadsföring av spelet.

När byråbytet till WW\TBWA aviserades meddelade man att resultatet av samarbetet skulle synas i reklamkampanjer i mars år, något som man nu väljer att skjuta fram. Det nya kommunikationssteget, med eller utan de karakteristiska ”Kenogubbarna”, kommer att komma till hösten, som planerat, enligt Marcus Jonsson på Svenska Spel.

Tero Marjamäki

Ämnen i artikeln:

WW/TBWARobert Schelin

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.