Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Reklam

”Lev nu – alltid”

Publicerad: 4 november 2010, 14:41

I veckan lanserar SPP sitt nya reklamkoncept ”Lev nu. Alltid”. Bakom står SPP:s nya reklambyrå SWE. Kändisprofilerna Lena Endre och Samuel Fröler dumpas, i stället satsar man på mer poetisk reklam som påminner om livet.


Ämnen i artikeln:

SWESPP

I oktober 2008 trummade SPP ut en stor kampanj med tunga affischnamn som Lena Endre och Samuel Fröler. Filmerna ökade snabb kännedomen kring pensionsbolaget och bolaget klättrade i ”top of mind”, till en tredjeplats efter AMF och Alecta.

Men efter bara två år bröt SPP med Lowe Brindfors som låg bakom reklamkonceptet och i mars i år blev SWE klar som SPP:s nya reklambyrå. Med start denna vecka lanseras byråns första reklamkoncept.
– SPP:s kommunikation ska påminna människor om att varje dag är livet. Att det är viktigt att leva nu, alltid, säger Conny Johanson, kommunikationsdirektör, SPP.

Bakgrunden till reklamkonceptet ”Lev nu. Alltid” är insikten om att människor i allmänhet inte vill engagera sig i sitt pensionssparande.
– För många är det någonting som man helst inte vill tänka på. Och det är någonting som vi ska vända till en möjlighet. Reklamkonceptet hänger också ihop med att vi vill differentiera oss mot våra konkurrenter ännu mer, säger Conny Johanson.
– Att vi går i tv igen görs också för att skapa en reklamnärvaro för våra befintliga kunder, och bekräfta det val man som de en gång har gjort, men samtidigt vill vi också stärka varumärkeskännedomen.

Det nya reklamkonceptet lanseras med en reklamfilm, regisserad av Andreas Nilsson i samarbete med Filip Nilsson. Filmen följs upp med bland annat annonser i affärspress – riktade mot framför allt beslutsfattare på företag.
– Vi har försökt att hitta ett eget sätt att kommunicera på den intensiva pensionsmarknaden, säger Eric Falk, ad på SWE Reklambyrå. SPP är en aktör som vill satsa framåt och utmana. Och det vill vi göra i reklamspråket också.

Utöver reklamkonceptet, kommer SPP också inom kort att sondera terrängen efter en ny pr-byrå.
– Vi kommer att öppna upp för en pitch i bästa fall till före årsskiftet, bekräftar Conny Johanson.

Tidigare har pensions­bolaget anlitat olika pr-byråer­ beroende på uppdrag och storlek på uppdrag. Men nu vill man kontraktera en fast partner.

Arbetsgrupper

SPP: Conny Johanson, Carolina Ståhlgren och Lennart Schultz.
SWE: Eric Falk ad, Björn Schumacher copy, Åsa Ehlin produktionsledare, Ulf Enander strategi, Josef Danell kundansvarig, Christina Karlsson planner, Simon Stefansson interactive director/planner, Kenneth Larsen inter­active ad, Lotta Engvall, original

Produktionsbolag: SWE Film i samarbete med Folke Film, Pontus Jerrstedt producent,Andreas Nilsson i samarbete med Filip Nilsson, regissör

Tero Marjamäki

Ämnen i artikeln:

SWESPP

Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.