Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Lördag31.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Reklam

Levi´s nya musa

Publicerad: 9 April 2009, 10:42

Frankenstein Stockholm har gjort jeansmärket Levi’s nya europeiska storkampanj. Kampanjens stjärna är sångerskan Cat Power.


Ämnen i artikeln:

Frankenstein Stockholm

– Levi’s har som en del i sin nya strategi att prioritera tjejer. Det är ett ganska maskulint varumärke och frågan var hur de skulle skapa trovärdighet bland tjejer, säger Pontus Frankenstein, cd på Frankenstein Stockholm.
– Vi kände att vi ville ha en musa och landade då på Cat Power.

Varför just henne?
– Hon rimmar otroligt väl med vad varumärket står för. Hon är stark, självständig och gör sin egen grej. Hon rör sig i de här kretsarna på gränsen mellan musik och mode.

Frankenstein Stockholm har gjort stora internationella printkampanjer för Levi’s förut. Bland annat en stor 501-kampanj förra hösten. Jeansföretaget var så nöjda att de bad Frankenstein att göra även den nya stora vårkampanjen.
– För oss är det såklart jätteroligt att jobba med ett stort varumärke. Och jobba med människor man har velat jobba med under en lång tid, säger Pontus Frankenstein.
– Det är även fantastiskt kul att se sin reklam runt om hela Europa, ända ner till Sydafrika.

I centrum för kampanjen är alltså den kritikerhyllade singer-songwritern Cat Power. När Frankenstein och Levi’s tog kontakt med henne gillade hon idén och sa ja direkt.
– Det är otroligt viktigt när man använder någon som ansikte för en produkt att den kan stå för det. Hon var grym att arbeta med, säger Pontus Frankenstein.

Reklambilderna fotades i Barcelona av den erkända fotografen Katja Rahlwes och tanken var att försöka hitta en genuin och avslappnad känsla som representerar Levi’s väl.

Det känns som att Levi’s har gått från att vara det främsta jeansmärket, till att dala, för att nu vara på väg upp igen, hur tänkte ni kring det?
– Vi har under ett antal år sett nya jeansmärken dyka upp, speciellt här i Norden. Men det är fortfarande så att Levi’s är ett av de största varumärkena i världen med en enorm försäljning. 501 har definitivt fått ett uppsving de senaste åren, säger Pontus Frankenstein.

Levi´s

Kund: Levi Strauss Europe
Byrå: Frankenstein Stockholm
Uppdragsgivare: Sebastian Billing
Arbetsgrupp: Pontus Frankenstein cd, Anton Grahnström ad och Cilla Winbladh och Christina Wilson produktionsledare.
Foto: Katja Rahlwes och Fredrik Skogqvist
Stylist: Sarah Richardson
Mediebyrå: Starcom i London

truefalse

Linus Fremin

Ämnen i artikeln:

Frankenstein Stockholm

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.