Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Måndag25.05.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Reklam

Lexus släpper reklamfilm skapad av artificiell intelligens

Publicerad: 30 November 2018, 12:49

Biltillverkaren Lexus har låtit artificiell intelligens skriva manus baserat på vad som får en reklamfilm att vinna utmärkelser.


Ämnen i artikeln:

LexusThe&PartnershipIBMReklam

Reklamfilmen producerats med regissören Kevin MacDonald. AI-programmet är skapat av tech-företaget i samarbete med kreativa byrån The&Partnership London. Man har även tagit hjälp av IBM Watsons artificiella intelligens-plattform. Reklamfilmen är producerad av Carnage Films.

I arbetsprocessen lät de artficiell intelligens analysera prisbelönade reklamfilmer de senaste 15 åren för att välja ut de variabler som bidrog till att skapa starkast emotionella band med tittarna.

– Vi längtar efter en individuellt anpassad upplevelse och vi tror detta är AIs potential: att ge information i beslutsprocessen kring vad vi lägger till i den kreativa mixen och hur vi arbetar det kreativa uppsvinget i media. Det är därför det är så värdefullt i en kommunikationsroll, säger Michael Tripp, general manager för Lexus, till Campaign.

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.