Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Torsdag02.04.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Reklam

Lidl pikar ICA: ”Dags att härma våra låga priser också?”

Publicerad: 10 Februari 2020, 14:08

Från ICA:s senaste reklamfilm med ICA-Stig och Lidl:s julkampanj.

ICA:s senaste reklamfilm är en efterapning av Lidl:s julkampanj, menar matkedjan, som pikar konkurrenten på Facebook. Enligt ICA kommer inspirationen från dem själva.


Ämnen i artikeln:

FacebookICALidl

Att de svenska matkedjorna pikar varandra i sin kommunikation har under den senaste tiden utvecklats till något av en följetong. I januari lyfte Lidl fram på Facebook hur ICA av misstag råkat göra reklam för Lidl genom att inkludera te från Lidl:s eget varumärke Deluxe på en reklamskylt. 

För ett par veckor sedan passade både Lidl och Coop på att pika ICA i samband med den massiva kritiken mot matjättens nya bonussystem Stammis. ICA var då inte sena med att passa tillbaka på kritiken. 

Nu är det dags igen. På Facebook lyfter Lidl hur ICA:s senaste reklamfilm med ICA-Stig påminner om Lidl:s julkampanj. ”ICA - kul att ni inspireras av vår julfilm. Dags att härma våra låga priser också?” skriver matkedjan i ett inlägg där både Lidl:s reklamfilm och ICA:s är inkluderade. 

Joakim Bengtsson, Marknadschef på ICA, säger i ett mejl till Resumé:

”Även om vi inte ser oss äga det här greppet kommer faktiskt inspirationen till filmen från oss själva. Första gången var 2009 med filmen 'Långbordet' och 2017 gjorde vi 'Det stora tårtkalaset'”. 

Amanda Törner

Reporter

amanda.torner@resume.se

Ämnen i artikeln:

FacebookICALidl

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.