Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Reklam

Lidl, Skistar och Sats fälls alla tre för vilseledande reklam

Publicerad: 27 april 2022, 10:36

Gör om och gör rätt tycker RO och slår fast att både Lidl, Sats och Skistar sysslat med vilseledande reklam.

Lidl, Sats och Skistar fälls av Reklamombudsmannen för vilseledande reklam. Alla tre har misslyckats med att vara uppriktiga i sin marknadsföring och får göra ett omtag.


Ämnen i artikeln:

LidlSatsSkistarReklamombudsmannen

Lidl marknadsförde sitt bakpulver som bäst i test hos Råd & rön. På en tron sitter burken med bakpulver, prydd med kunglig krona och volymen på sockerkakan sägs öka med 197 procent. 

Problemet var bara att Lidl inte var bäst i test, utan kom på delad andraplats. Vilseledande reklam menar Reklamombudsmannen och ger Lidl bakläxa. 

Skistar får också göra om

Skistar marknadsförde stugor där avresestädning skulle ingå. Men när boendet skulle bokas, visade det sig ändå att städning tillkom till ett pris av 2 705 kronor – vilseledande tycker Reklamombudsmannen och uppmanar Skistar att staka sig till rätt väg, gällande stugbokning och avresestädning.

Sats gjorde inte heller rätt

Träna fritt till 1 mars (om du tecknar ett 12-månaders medlemskap), erbjöd Sats, men glömde att berätta att det endast gäller vid köp av ett årskort. ”Få fri trä­n­ing”, är vilseledande anser Reklamombudsmannen och gymkedjan får träna sig i reklam och marknadsföring.

 

 

 

Nellie Pilsetnek

Reporter

nellie.pilsetnek@resume.se

Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.