Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Reklam

Lidl tittar på nya byråsamarbeten

Publicerad: 1 september 2008, 14:31

Den tyska livsmedelskedjan Lidl har jobbat med produktionsbolaget Palladium de senaste åren. Nu bekräftar företaget att de träffat ett flertal reklambyråer för ett eventuellt nytt samarbete.


Bild från en av reklamfilmerna från Palladium.

– Det stämmer att vi har träffat lite olika byråer. Vi tycker alltid att det är spännande att träffa människor med bra idéer och är flexibla för ett eventuellt framtida samarbete om vi träffar rätt partner, säger Caroline Persson, reklamchef på Lidl i Sverige.

Lidl öppnade sina första butiker i Sverige hösten 2003. Nästan två år senare, midsommar 2005, körde livsmedelskedjan sin första reklamfilm i svensk tv. Filmerna, som visades i TV4, hade slogan ”Lidl är billigt”. De senaste tre åren har produktionsbolaget Palladium gjort företagets reklamfilmer. De senaste på temat ”von Lidl”. Totalt har Palladium gjort elva filmer på temat.

– Vi började jobba med de här filmerna för ungefär två år sedan. Filmerna har gått bra. De har ökat kännedomen mycket, säger Caroline Persson.

Kommer ni att avsluta samarbetet med Palladium?
– Vi har inget kontrakt med dem som löper över någon längre tid utan arbetar med dem i olika projekt. Därmed handlar det inte om att säga upp något kontrakt och inget är bestämt för framtiden.

Har ni planer på någon ny kampanj?
– Vi planerar att spela in nya filmer i höst.

Kommer Palladium vara med då?
– Ja det hoppas jag men det är inget vi har pratat om, säger Caroline Persson.

Är planerna att skriva ett längre kontrakt med någon av de reklambyråer ni har träffat nu?
– Inget är bestämt i nuläget.

Ryktena om att Lidl letar reklambyrå har även nått Palladium.
– Jag har hört ryktena men mer kan jag tyvärr inte säga. Inga beslut för hösten är tagna. Jag vet inte heller vad det innebär i så fall. Jag har hört att vi i så fall kommer vara med i någon del av produktionen, säger Johan Rudolphie, filmansvarig på Palladium. Han tillägger.
– Vårt förhållande, Palladium – Lidl, är bra och vi ser fram emot nya äventyr ihop, med eller utan fler spelare i leken.

Lidls mediebyrå är Scream.

Linda Fagerlind

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.