Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Reklam

Lidls koncept – gjort flera gånger förr

Publicerad: 11 oktober 2013, 08:27

Lidl och reklambyrån Ingo var långt ifrån först ut med en fejkad lyxkrog.
Konceptet har gjorts många gånger förr internationellt.
Resumé har två exempel.


Reklambyrån Ingos koncept med Guide Michelin-restaurangen Dill – där gästerna var ovetande om att de åt råvaror från Lidl – har fått stor medial uppmärksamhet.

Men greppet är långt ifrån nytt. Det har bland annat gjorts i USA tidigare av hamburgerkedjan Carl's Jr och Pizza Hut.

Carl's Jr byggde upp en fejkad gourmetrestaurang för att se om gästerna skulle märka någon skillnad – dolda kameror sattes in för att dokumentera det hela.

Även Pizza Hut startade en ”gourmetkrog” på samma idé.

Björn Ståhl
, kreativ chef på Ingo, som ligger bakom konceptet med gourmetkrogen Dill sitter i klippning när Resumé når honom. Han menar att Ingo inte känt till förlagorna och mejlar en kommentar:

– Att idéer glider in i varandra händer hela tiden. Det är inget  märkvärdigt. Blindtest har gjorts i alla tider, skillnaden är hur det  utförs. Vi ser såklart likheter men också fundamentala skillnader. Vi  har inte varit medvetna om dessa kampanjer, och med  tanke på antal views så har inte många andra heller varit det, hävdar Björn Ståhl.

Magnus Helander

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.