Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Reklam

Lidls reklamfilm – ett nygammalt koncept

Publicerad: 4 Maj 2018, 12:31

Lidls nya och gamla reklamfilm besöker båda fiskare i hamnen.

Foto: Montage

Lidls nya reklamfilm är misstänkt lik en sju år gammal kampanj som togs fram av matkedjans förra byrå.


Ämnen i artikeln:

ReklambyråerVoltLidlIngoCaroline ForsshéllReklamfilmBella Goldman

I veckans släppte Lidl sin nya kampanj "Allt annat är olidligt". Budskapet känns igen från tidigare år – att den tyska kedjan säljer mat av hög kvalitet till lågt pris. Byrån bakom kampanjen är Volt, som Lidl inledde ett samarbete med i höstas.
– Under våra 15 år i Sverige har vi producerat en rad framgångsrika kampanjer och vi har tagit tillvara och vidareutvecklat de bästa delarna i framtagandet av det nya konceptet. Nu handlar det om att låta Lidl få vara Lidl och få ännu fler människor att upptäcka oss och se oss som det självklara valet för sin veckohandling, sa marknads- och kommunikationsdirektören Bella Goldman i ett pressmeddelande.


Den som gräver lite djupare i Lidls reklamarkiv konstaterar att de särskilt har inspirerats av en film. Nämligen kampanjen "Kommer strax" från 2011. I reklamfilmen, som togs fram av deras dåvarande reklambyrå INGO, möter vi butikschefen som ger sig ut på jakt med sin kundvagn efter de bästa råvarorna runt om i Europa. I reklamfilmen från 2018 är det istället en kund som gör...samma sak. Förutom att grundidén är densamma är vissa scener snarlika, som exempelvis när huvudpersonen möter fiskare i hamnen för att välja ut den bästa fångsten.

En som har reagerat på det nygamla greppet är Lidls förra marknadsdirektör Caroline Forsshéll, numera vd på Happy Homes. Men inte i vredesmod – tvärtom.
– Jag tycker det är häftigt att de tycker att det vi gjorde var så bra. Det är fantastiskt härligt. Jag gillar fortfarande den kommunikationen, och nu lyssnar folk på vad Lidl säger.

Men ni valde att överge den?
– Vi hade jobbat med den kommunikationen i tre år och kände att vi ville gå vidare och bevisa det vi sa. Men jag tycker det är en jättefin kommunikation och hade gärna plockat upp den igen. Men Le Bon var det sista jag gjorde på Lidl.

Tror du att det funkar bättre nu än för sju år sedan?
– Den funkade jättebra då med. Men Lidl fick väldigt bra attention efter Dill och Le Bon, och i det läget tror jag att det kan vara bra att återanvända konceptet. Men jag vet inte av vilka anledningar de har valt att göra det.

Hur känns det för dig?
– För mig personligen känns det skitkul, att de tycker att det var något som var bra. Det är credd till mig och INGO att man ville gå på det spåret igen.

En pikant detalj i sammanhanget är att originalfilmen "Kommer strax" fälldes av Reklamombudsmannens opinionsnämnd år 2011. Den ansågs vara vilseledande eftersom den gav intryck av att företaget handlade av småskaliga tillverkare, vilket i regel inte är fallet.

Lika som bär? Avgör själv! Se de båda filmerna här nedan:

Fredrik Thambert


Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.