Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration
Reklam
Publicerad: 23 oktober 2019, 07:06
Efter 25 år ska Life gå från hälsokostbutik till en "digifysisk hälsorådgivare". Bakom den nya varumärkesstrategin, reklamkoncept och visuella identiteten ligger contentbyrån OTW.
Med 380 butiker, 600 anställda och en omsättning på 1,2 miljarder kronor är Life Nordens största hälsokostkedja. Häromåret fick man nya ägare i investmentbolaget Fairford och nu vill man skruva lite på sitt erbjudande till kund. Life ökade visserligen förra året sin försäljning med 3,5 procent men har bestämt sig att gå från hälsokostbutik till vad man kallar en "digifysisk hälsorådgivare".
Kommunikationen som ska markera förändringen är framtagen av contentbyrån OTW.
– Vi firar genom att verkligen satsa framåt, säger Gunnel Åkerman, VD på Life. Vi utvecklar vårt erbjudande och har tagit fram en nordisk varumärkesstrategi där vår kunskap om erbjudande inom holistisk hälsa är i centrum.
Byrån har tagit fram en ny varumärkesstrategi, visuell identitet och reklamkoncept med temat obalans.
– Det är viktigt att bidra till människors reflektion kring sin balans i vardagen. Det är modigt av Life att helhjärtat satsa på det här smått knasiga konceptet; en egen obalanserad värld där människor lutar 45 grader i sidled som en tydlig metafor för att vi är alltmer stressade, sover sämre eller har en orolig mage, säger Paul Jerndal creative director på OTW.
Det nya konceptet kommer att visas i TV4, sociala medier, print och utomhus.
– Det hela är egentligen rätt enkelt; kropp, själ och sinne måste vara i balans för att vi ska må riktigt bra. Den känslan har vi velat fånga i den nya identiteten och med den uppdaterade logotypen, säger Karin Löwencrantz, designer på OTW.
Arbetsgrupp Life:
Gunnel Åkerman, VD
Marjo Ruotoistenmäki, Lands- och marknadschef Finland
Marte Glenday Iversen, Landschef Norge
Maria Kvalheim Steen, Marknadschef Norge
Elin Bylund, Marknadsansvarig Sverige
Madeleine Larsson, Nordisk marknadskoordinator
Arbetsgrupp OTW:
Lovisa Bergstrand, kundansvarig
Magnus Tengzelius, strateg
Paul Jerndal, creative Director & Regissör
Hans Malm, copywriter
Maas Punar, creative
Karin Löwencrantz, designer
Kristian Strand, designchef
Therese Westerberg, produktionschef
Fiffi Kjell, producent