Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Reklam

Lika som bär – men skrattet fastnade i halsen för kopian

Publicerad: 22 oktober 2014, 21:20

Originalet och kopian.

Linköpings ”Gröna påsen” har plankats av Kalmar. Efter hot om stämning plockas nu kopian bort.


Ämnen i artikeln:

Gnistra

Ett av de nominerade bidragen i 100-wattarens kategori konsument 2013 – Tekniska verkens ”Gröna påsen i Linköping med omnejd – har råkat ut för ett plagiat.

Kalmarsundsregionens renhållare, KSRR, är i startgroparna med en kampanj som är förvillande lik ”Gröna påsen”.

Efter hot om stämning drar nu KSRR tillbaka sin kampanj, rapporterar Barometern och SVT:s Smålandsnytt.

– Vi kommer att ändra vår logga. Vi visste inte att deras figur var varumärkesskyddad, säger Jan Fors, förbundschef på KSRR till Smålandsnytt.

Klas Gustafsson, vice vd på Tekniska verken i Linköping:

– Vi har jobbat med Gröna påsen och lagt väldigt mycket kraft på informationskampanjen. Det är en flerårig kampanj som vi är stolta över och vi har också vunnit pris, berättar Klas Gustafsson, vice vd på Tekniska verken i Linköping.

Originalkampanjen har gjorts av byrån Gnistra och produktionsbolaget Linkin.

Magnus Helander

Ämnen i artikeln:

Gnistra

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.