Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Reklam

Lika som flaggor

Publicerad: 7 juni 2012, 10:44

Foto: Montage. Garbergs/Ryan Reed.

Idag annonserar Greenpeace med en översvämmad svensk flagga i samarbete med Garbergs. Annonsen är skrämmande lik en printkampanj för Världsnaturfonden signerad den sydafrikanska reklambyrån Ryan Reed. Arbetsgruppen hävdar man inte kände till att det gjorts tidigare.


Ämnen i artikeln:

GreenpeaceGarbergs

Tidigare i veckan skrev Resume.se om Garbergs annons för Greenpeace i  samband med Nationaldagen.

Annonsen ligger som helsida i dagens DN. I  annonsen som ska uppmärksamma läsarna kring global uppvärmning översvämmas  den svenska flaggan.

Problemet är bara att den sydafrikanska byrån Ryan  Reed genomförde en närmast identisk printkampanj för Världsnaturfonden (WWF) under 2011.

I  annonserna översvämmades bland annat den brittiska flaggan:
–  Naturligtvis vill ingen byrå med ambition inspireras på det här sättet.  Vår uppgift var att utnyttja Nationaldagen på ett sätt som ger  uppmärksamhet för kundens verksamhet. Då kom flaggan upp som en naturlig  symbol, säger Anna Frick, projektledare på Garbergs.

Hur reagerar du när du ser den sydafrikanska annonsen?
– Det är väldigt olyckligt eftersom vi alltid strävar efter att ha unika  idéer. Det sker ibland olycksfall i arbetet. Vi försökte bara göra det  som kunden ville och i en så pass transparent värld som vi har i dag är  jag övertygad om att vi kommer se fler såna här exempel framöver.

Anser du att ni begått ett misstag så här i efterhand?
– Det är alltid roligare att lösa något på ett unikt sätt. När man gör  musik är det inte ovanligt att slingor återanvänds. Det ingår i vårt  ansvar att se om våra idéer är genomförda tidigare. I det här fallet  hittade vi inte den sydafrikanska kampanjen i förarbetet.

Varför är inte er annons ett plagiat?
– Nej, med ett plagiat måste man veta att någon redan har hittat en  likadan lösning, det måste finnas en intention. Vi har inte gjort en  lika stark lösning som vi trodde, men vi har inte försökt göra något som  någon annan har gjort. Det som händer är att graden av unikhet sänks.

Hur reagerade kunden när de fick veta om den sydafrikanska annonsen?
– Huvudsakligen tyckte de att vår idé bröt igenom och gjorde jobbet. Det är nog värre för oss i arbetsgruppen än för kunden.

Andreas Rågsjö Thorell

Webbredaktör

andreas.thorell@resume.se

Ämnen i artikeln:

GreenpeaceGarbergs

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.