Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Reklam

"Linda behöver inga råd direkt"

Publicerad: 19 mars 2009, 10:31

Michael Storåkers är inte bara vd och ordförande för McCann i Sverige. Han är även styrelseordförande i Linda Skugges bolag Vulkan. Men han har inte gett sin vd några råd om byråval och priser. – Hon är en smart affärskvinna, konstaterar han.


Ämnen i artikeln:

Michael StoråkersLinda Skugge

Linda Skugge.

Vilka reaktioner har du själv fått på Linda Skugges utspel på E24?
– Inga speciella, det är väl en ganska typisk Linda-krönika, krönikor som jag gillar väldigt mycket.

Behöver hennes företag Vulkan en byrå?
– De flesta företag behöver kompetens av olika slag, även Vulkan. I krönikan berör Linda både mediabyråer, reklambyråer, webb-byrårer, IT-konsulter och advokatbyråer och allt det tror jag inte hon behöver, Vulkan är en ganska liten verksamhet.

Vilka råd har du gett henne när hon uppvaktas av byråer?
– Linda behöver inga råd direkt, hon är en smart affärskvinna och entreprenör som håller i alla kostnader vilket är en förutsättning för att bli framgångsrik.

Varför jobbar inte din egen byrå för henne?
– Jensen Pamp McCann har gjort logotypen, i övrigt så är det bra att hålla isär  saker, inte minst på grund av SOX-reglerna som tydliggör att alla transaktioner måste vara affärsmässiga.

Vad anser du själv vara ett rimligt pris för en grafisk profil för vulkan.se?
– Har ingen uppfattning om något slags standardpris, det beror på många olika variabler och vilken ambitionsnivå man har.

Är du hennes vän konsulten, som hon refererar till i krönikan?
– Jag är hennes vän, men jag är ingen IT-konsult, som hon refererar till i texten. Så det är någon annan.

Är reklambyråer "löjligt dyra"?
– Relevant kreativitet är något bra och effektivt. Det visar all forskning att kreativ reklam är mer effektiv än annan reklam. Det kan vara väldigt dyrt att betala lite pengar för något som inte fungerar. Även om en person i Indien till exempel kunde skriva motsvarande krönikor som Linda Skugge i omfång, och att de var billigare, så är det ju inte säkert att det är en bättre lösning. Lindas kreativitet är värd mer pengar helt enkelt.

Peter Willebrand

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.