Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Reklam

”Lindex är hycklare”

Publicerad: 12 maj 2014, 15:02

Medarbetarna modellar i Lindex-kampanjen "Bravolution"

Skrattretande att kvinnor som inte jobbar som modeller ska se ut som sådana, menar Alicia Dickner, SSU-ledamot och skribent. Hon rasar mot Lindex, som i sin tur tror att hon missuppfattat syftet med deras kampanj.


Ämnen i artikeln:

Lindex

För några veckor stod Lindex nya kampanj färdig – där medarbetare agerar modeller och poserar i underkläder. Kampanjen uppmanar kvinnor att hitta sig en bh som ska passa perfekt.

Det har fått Alicia Dickner att kalla företaget hycklare, i en debattartikel på SVT Opinion. Hon menar att medarbetarna är, precis som modellerna företaget brukar använda sig av, "idealet": vita, smala kvinnokroppar. Hon skriver:  

"Hyckleriet när företag försöker tjäna pengar på att få visa en breddad skönhetsnorm, men bara lägger press på att även kvinnor som inte jobbar som modeller ska se ut som modeller, är skrattretande. När Lindex över huvud taget konsekvent tjänat pengar på den snäva skönhetsnorm som finns idag ter sig deras "initiativ" rejält futtigt".

Men Kaisa Lyckdal, Lindex pr-chef, kontrar och säger att det hela bygger på en missuppfattning.  

– Syftet med kampanjen är inte att visa att kvinnor är så olika kvinnor som möjligt. Vad vi menar med revolution är revolutionen på bh-modellerna och det nya sättet att handla bh på. Vi har gått igenom vårt bh-sortiment och tagit fram 13 stycken genomarbetade modeller. Det är revolutionen, säger hon.  

Alicia Dickner fortsätter:

"De skriver inte "underklädeshistoria". De skriver bara om ännu en rad nya krav på kvinnor – speciellt att vanliga kvinnor som jobbar i deras affär ska uppfylla samma normer som vilken underklädesmodell som helst."

Att det skulle vara frågan om en ny rad krav på kvinnor tar Kaisa Lyckdal inte på sig.

– Vad Alicia Dickner har sagt får stå för henne. Vi frågade alla våra 5000 medarbetare om de ville vara med i bravolution-kampanjen. Över 100 medarbetare sökte och av dessa åkte fem till London och var med om en photoshoot i London. Vi gick alltså inte ut och frågade efter Lindex nästa fotomodell, säger hon.

Yasmine Winberg

Redaktör Resumé Insikt

yasmine.winberg@resume.se

Ämnen i artikeln:

Lindex

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.