Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Reklam

Lindex har blivit för stort för svenska stjärnor

Publicerad: 16 april 2013, 11:06

Foto: Pressbild.

Penelope Cruz är den tredje filmstjärnan på raken att bli ansiktet utåt för Lindex – i det här fallet för deras vår- och sommarkampanj. Det fanns aldrig på kartan att välja en svensk stjärna: – Vi finns idag i 16 länder och har e-handel som täcker hela EU. En lokal svensk kändis kanske fungerade förr i tiden, men i och med att vi har blivit ett internationellt föreag krävs det någon som blir igenkänd mer brett, säger Johan Hallin, marknadschef på Lindex.


Ämnen i artikeln:

Lindex

Reese Witherspoon, Gwyneth Paltrow och nu senast Penelope Cruz. Hollywood-skådisarna verkar flockas runt Lindex:
– Om  man redan har gjort en kampanj med en filmstjärna har man ju något att  visa upp och då blir det lättare att få med fler världsstjärnor på tåget, säger Johan Hallin, marknadschef för Lindex-koncernen.

Han  berättar att det var deras egen byrå Saturday som ordnade kontakten med  agenter för Penelope Cruz och att han även träffade filmstjärnan.
– Hon  var jättetrevlig och vi träffades på ett skaka-handen-plan i samband med  fotografering och inspelning, säger Johan Hallin.

John Hallin

Ni gick aldrig ut?
– Haha, nej. Det var inte på det planet, säger Johan Hallin.

Han tycker att just Penelope Cruz passar perfekt som affischnamn för Lindex kollektioner:
–  Hon har en magisk utstrålning och en personlighet som passar bra ihop  med vad vårt varumärke vill utstråla. Hon är kvinnlig, öppen och visar  en glädje, säger Johan Hallin.

Han har såklart förhoppningen att  Penelope Cruz ska bidra till att bygga Lindex varumärke såväl kort- som  långsiktigt på ett positivt sätt.

Vad har ni för erfarenheter av när ni tidigare arbetade med Reese Witherspoon och Gwyneth Paltrow?

–  Vår erfarenhet är att vi verkligen får mycket uppmärksamhet automatiskt  för det vi gör då vi använder stora stjärnor. Och PR-biten är en viktig  del i det, säger Johan Hallin.

Han vill inte, kanske inte helt förvånande, gå in på hur mycket Lindex betalar Penelope Cruz.

Han  tycker också att svenska stjärnor inte fungerar där Lindex befinner sig  idag – bolaget är idag verksamt på 16 marknader och har en webbförsäljning  som täcker så gott som hela Europa.

– Många svenskar ser oss säkert  som ett svenskt varumärke, men numera måste vi arbeta med kändisar som  ger oss större igenkänning på alla våra marknader, säger Johan Hallin.

Varför valde ni inte exempelvis Angelina Jolie? Är hon för tuff med tanke på alla action-filmer?
– Jag vill inte kommentera henne, utan vad jag kan säga är att Penelope Cruz passar oss bra, säger Johan Hallin.

Karl-Johan Byttner

Ämnen i artikeln:

Lindex

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.