Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Reklam

Lindex nästa heta pitch

Publicerad: 9 februari 2011, 14:57

We Are Group tar hem det nationella storuppdraget för Åhléns. Därmed är ett byrålöst år över för modevaruhuset. Samtidigt kan Lindex bli en het potatis för landets reklambyråer, när kontraktet med We Are Group löper ut i juni.


Ämnen i artikeln:

ÅhlénsWe Are GroupLindex

truefalse

Emma Wiklund blev frontfigur i We Are Groups första koncept för Lindex.

Modeföretagens gemensamma nämnare har varit att arbeta byrålöst. Gina Tricot gör det, Filippa K och H&M likaså. Men nu kan Resumé avslöja att Åhléns som har stått utan byrå sedan uppbrottet med King väljer We Are Group som ny reklambyrå.

Anna Stinger, sedan årsskiftet ny marknadschef på Åhléns, bekräftar Resumés uppgifter.
– Det stämmer att vi har träffat en del byråer på senare­ tid och valt We Are Group som ny samarbetspartner, säger hon.

Åhléns lämnade i september 2009 King efter fyra framgångsrika år som bland annat resulterade i flera guldäggsutnämningar och så sent som just 2009 guldägg i radio.

Efter uppbrottet skulle en ny pitch dras i gång, men efter internt strategiarbete tog man beslutet att rata reklambyråer till förmån för frilansteam.
– Vi är i fas nu där vi vill effektivisera. Flexibilitet vad gäller samarbete är en viktig bit i det, sade Åhléns dåvarande marknadschef till Resumé då. 

Men nu, efter en hemlig pitch som har pågått en kortare tid väljer man nu alltså att åter koppla in en reklambyrå. För ett gäng namnkunniga byråer som har varit med i upphandlingen blir det tråkiga nyheter, men desto roligare för We Are Group som stod starkast i pithcen.
– De stod bäst upp mot det vi vill uppnå och vi vill att We Are Group ska stärka oss konceptuellt och hålla ihop vår kommunikation, motiverar Anna Stinger valet av byrå.
– Deras stora styrka är mode, vilket vi också vill lyfta fram ännu mer och bättre. Vi vill också integrera våra olika avdelningar mer i vår kommunikation och där kommer We Are Group in i arbetet att sätta ett tydligt ramverk.

Enzo Bussoli, vd på We Are Group, är fåordig kring det nya samarbetet.
– Det är kul att få vara med från början på Åhléns resa, precis som vi gjorde med Lindex och vi är jätteglada över att få samarbeta med Åhléns. Det väntar många spännande utmaningar. 
– Samarbetet börjar omgående och vi tar fram ett helt nytt koncept, men exakt vad det innehåller kan jag inte gå in på i detta nu, säger han.

We Are Group har sam­arbetat med Lindex sedan 2005, och satte redan då samma koncept som rullar i dag ”Fashion report”, då med Emma Wiklund som frontfigur. I dagarna stod det klart att klädjätten tar hjälp av stjärnstylisten Rachel Zoe som ska sälja in vårens kollektion. Ännu ett steg i att lägga­ in mode i Lindex portfölj.

Samarbetet med We Are Group och Lindex går ut i juni månad och kan då bli en ny het modepotatis för Sveriges byråer. Resumé har i omgångar sökt Johan Hallin, marknadschef på Lindex.

We are group

We Are Group är specialiserade på mode och är i dag 14 medarbetare. År 2009 hade man en omsättning på 27 379 000 kronor, resultatet efter finansnettot låg på 3 766 000, med en vinstmarginal på 13,79 procent.

Tero Marjamäki

Ämnen i artikeln:

ÅhlénsWe Are GroupLindex

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.