Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Reklam

Lindex nya Hollywoodstjärna

Publicerad: 13 mars 2012, 08:03

Gwyneth Paltrow. Det är Lindex nya stjärnmodell.
Bakom kampanjen som går upp idag står byrån Saturday.


Ämnen i artikeln:

Lindex

I höstas fick Lindex stor uppmärksamhet för sin reklam med Hollywoodstjärnan Reese Witherspoon.

När klädkedjan nu ska släppa en ny kollektion med inspiration från New England, tar man ännu en storstjärna: Gwyneth Paltrow, känd från bland annat Shakespeare in Love, Iron Man och Min stora kärlek.
– Om man tänker på en person som passar in på New England-stilen så är hon det självklara valet, hon visar vårt mode på bästa sätt, säger Johan Hallin, marknadschef på Lindex.

Hur svårt var det att knyta an Gwyneth Paltrow?
– Det gick bra, fast vi fick gå genom flera agenter. Väl på plats på inspelning kändes det väldigt äkta och bra. Hon gillade våra kläder och just nu är jag spänd på hur det här ska tas emot av våra kunder.

När Lindex offentliggjorde samarbetet med Reese Witherspoon gjorde man det under nya parollen "Get the look", nu tar man alltså nästa steg i samma led.
– Vi har kört det ett tag, och det här kommer att bli inom det konceptet, denna gången handlar det om "Get the Modern Preppy look"

Är det värt att använda Hollywoodstjärnor, de kostar ju miljontals?
– Det är klart det kostar en del, men resultatet från vår senaste kampanj var över förväntan, på alla våra 14 marknader, och det här visar också på att vi vågar ta nya grepp.

Reese Witherspoon fungerade väldigt bra har du sagt, varför fortsatte ni inte bara med henne?
– Det var en engångsgrej där vi gjorde en lansering av nytt sortiment. Nu gör vi en ny lansering för en ny kollektion kring New England, lite modern preppy, och då tycker vi att Gwyneth Paltrow verkligen personifierar den stilen. Hon är klockren, och också ett  bra ansikte för Linndex utifrån sin personlighet.

Kampanjen går upp om två veckor, i flera av Lindex länder samtidigt. Tv blir huvudmedia.
– Tv är viktigt, men även utomhus och också våra egna kanaler och butiker.

Hur länge kommer kampanjen pågå?
– Under några veckors tid från slutet av mars till början av april

Har ni en tanke på nästa kampanj?
– Ja, men inget jag kan prata om just nu. Dock kan jag säga att vi siktar även då på att göra något som sticker ut och överraskar.

Tero Marjamäki

Ämnen i artikeln:

Lindex

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.