Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Reklam

Lindex väljer danskt för våren

Publicerad: 17 mars 2008, 16:11

Lindex släpper sin vårkampanj utan Emma Wiklund. I filmerna, som har ett helt nytt grafiskt manér, syns istället den danska modellen Louise Pedersen .


Filmerna, framtagna av We are Group, gick upp i helgen och kommer nu att visas på TV4 och Kanal 5 under våren.

Johan Hallin, marknadschef på Lindex, kommenterar den nya satsningen.
– Under 2008 fortsätter vi med Fashion Report konceptet där Lindex mode är i fokus. Vi vill tydligt visa kunden att det är på Lindex som våren kommer först och det gör vi genom att satsa stort på tv och internet.

Kampanjen backas även upp av banners i onlinemedia, i Lindex egna magasin Fashion Report, som går som bilaga till de största dagstidningarna, på klädkedjans hemsida, och i dess butiker. Kampanjen går i samtliga länder där Lindex finns. Filmerna kommer därmed att visas både i Sverige, Norge, Finland, Estland, Lettland, Litauen och Tjeckien.

Bilderna är fotograferade av Jimmy Backius.

Är Emma Wiklund borta nu?
– Nej, det är bara i den här kampanjen. Hon kommer tillbaka senare i vår, säger Johan Hallin.

I och med denna kampanj väljer Lindex att satsa mer på marknadsföring. Huvudmedia för kampanjen är tv och webb och en stor del av extraresurserna läggs på banners och onlinemedia samt på den egna webbsidan. Bland annat har företaget tagit fram en ”lookbook” där kunder kan få stylingtips.
– Vi vill förenkla för kunden och visa hur plaggen kan mixas och matchas på ett inspirerande sätt. Lookbooken ska göra det roligare att både shoppa på vår webbshop och ge inspiration till butiksköpet, säger Johan Hallin.

Har ni ökat eran mediebudget i och med den här kampanjen?
– Jag vill inte prata några exakta siffror. Vi satsar stort i tv men där har vi gått mycket även tidigare. Nytt är däremot att vi satsar stort på internetreklam, säger Johan Hallin.

Filmen påminner en del om den nya kampanjen från H&M. Är det något du uppmärksammat?
– Ja, jag har märkt det. Jag tror att det handlar om att vi både befinner oss i en värld där man hämtar inspiration och influenser från olika källor. Vi har nog bara plockat impulser från samma ställe, säger Johan Hallin.

Vad är målet med kampanjen?
– Att ta ytterligare ett steg mot mode.

Lindex

Reklambyrå: We are Group
Mediebyrå: Starcom
Foto: Jimmy Backius
Stylist: Robert Rydberg

Linda Fagerlind

Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.