Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Tisdag24.11.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Reklam

Linnea Claeson anmäld för smygreklam: ”Ger sken av att vara aktivism”

Publicerad: 13 November 2020, 10:57

Linnea Claeson och inlägget som anmälts till Konsumentverket.

Foto: Montage

I inlägget uppmanar Linnea Claeson sina följare att vara sig själva. Samtidigt taggades sex olika varumärken – utan någon reklammärkning. Nu har 21 anmälare, varav en majoritet under 18 år, anmält influencern till Konsumentverket för smygreklam.


Ämnen i artikeln:

KonsumentombudsmannenLinnéa ClaesonSmygreklam

Handbollsspelaren Linnea Claeson har framför allt byggt sig ett namn på sociala medier med kontot Assholesonline, där hon hängt ut konversationer med män som skrivit oanständiga saker. Hennes popularitet har på senare år gjort henne till influencer, vilket har lett till samarbeten med bland annat Adidas. Hon har även varit krönikör i Aftonbladet. 

Aktivismen och feminismen går fortfarande som en röd tråd i Linnea Claesons innehåll, vilket inte nödvändigtvis går hand i hand med bilderna som publiceras. I alla fall om man får tro de 21 anmälningar som inkommit till Konsumentverket, där följare reagerat på ett inlägg där sex modeföretag taggats i en bild utan reklammärkning. Texten under bilden är lång och handlar om att stå upp för sig själv. Det har bland annat fått en av anmälarna att skriva att ”texten ger sken av att vara aktivism riktad till unga kvinnor”. 

I fler än hälften av fallen har anmälaren uppgett sig för att vara yngre än 18 år. Enbart fem av anmälarna lämnat kontaktuppgifter. 

”Det är inte första gången detta sker, det händer väldigt ofta i hennes Instagram-inlägg. Hon har många yngre följare och jag anser att det därför är av ännu större vikt att det framgår. Hon uppmanar även i kommentarerna att klicka på bilden för att se valt ifrån varorna kommer, alltså direkta köpuppmaningar till personer under 18 år”, går att läsa i en av anmälningarna.

Linnea Claeson har i skrivande stund 181 000 följare på Instagram. När Resumé går in på hennes Instagramkonto, tre dagar efter att bilden publicerats, har taggarna tagits bort. 

Linnea Claeson har tidigare varit i blåsväder efter att flera journalister och skribenter menat att hon sannolikt förfalskat och överdrivit mycket av det hon publicerat. 

 

Julia V. Caesar

Reporter

julia.v.caesar@resume.se

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.