Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Onsdag28.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Reklam

Linnros vann Årets reklamlåt

Publicerad: 15 December 2010, 14:47

En riktig genomarbetad musikalisk kampanj vinner priset som Årets reklamlåt. För återvinnings-organisationen Papperskretsen återvinner Årets genombrottsartist Oskar Linnros sin hitlåt ”Från och med du”.


Ämnen i artikeln:

Berntzon Bylund

Trots drygt 40 inlämnade bidrag ansåg juryn att många kampanjer saknades i startfältet, som OLW:s ”Fredagsmys”, Kronfågels relanserade ”Kyckling på fredag” och Stadiums och Apoteket Hjärtas kampanjer.

Men en tydlig vinnare blev ändå BerntzonBylund, som valde en av 2010 års stora vinnare som partner i kampanjen för Papperskretsen, en återvinningsorganisation för pappersintressenter.

Två dagar efter att kampanjen hade gått live i september vann Oskar Linnros Rockbjörnspriset Årets genombrott och låten ”Från och med du” utsågs till Årets svenska låt. Nu vinner samma sång även priset Årets reklamlåt.
– Är det sant? Åh, vad roligt, utbrister Hans Bylund när han nås av beskedet.
– Jag är väldigt glad över det sätt folk har bejakat hela den här grejen. Den är väldigt omsorgsfullt gjord.

När byrån började med kampanjen i våras hade låten ”Från och med du” ännu inte kommit ut. Men, enligt Hans Bylund, kändes den bra, den ”måste bara slå”, och titeln satt som en smäck till budskapet om varje människas engagemang för pappersåtervinning.
– Oskar Linnros kändes också som en bra person att jobba med. Han är otroligt prestigelös och vi kände oss genast säkra i hans professionalitet, säger Hans Bylund.

Hans Bylund fick kampanj­idén vid första mötet med Oskar Linnros – en hårt arbetande poet som söker sitt uttryck under takåsarna i Montmartre i Paris, i slutet på förra seklet. Oskar Linnros var på direkt när de presenterade idén. Han gjorde gärna om skrivmaskinen till ett slagverksinstrument i filmen.
– Han har ett tidlöst artist­utseende och har varit en sago­lik person att arbeta med.

BerntzonBylund har även producerat filmen med hjälp av frilansare och fick beröm för det genomarbetade sceneriet av juryn såväl som artisten, som kände sig ”rörd när jag ser hur fint ni gjort för mig här”, enligt Hans Bylund.

Bylund som också tycker att det varit ett fantastiskt inspirerande ­arbetssätt”.
– Vi var delaktiga hela vägen. Alla på byrån kände väldigt stark energi i produktionen.

Motivering Årets reklamlåt:

”Vinnaren av årets reklamlåt har visat att musik i reklam kan vara mycket mer än något som spelas i bakgrunden. Att musik, när kopplad till rätt artist, varumärke och kreativ idé tar reklamen från något vi rationellt uppfattar till något vi emotionellt upplever. Från hjärna till hjärta helt enkelt.

Till kampanjsajten

Fakta

Kund: Papperskretsen
Byrå: BerntzonBylund
Musik: Oskar Linnros
Arbetsgrupp: Hans Bylund cd/copy, Joachim Berntzon projekt­ledare, Ewa Nero produktions­ledare, Johan Gustafsson ad, Erik Olsson design, Claes Boklund webbproducent, BerntzonBylund produktionsbolag, Alexander Hols regissör, Simon Rudholm foto, Eiffel Mattsson producent, SaraTuva Kippel scenograf.
Uppdragsgivare: Göran Nilsson

Två kampanjer delade andraplatsen

Honestys arbete för Halebop och Blomquist Annonsbyrås smörsång för Stockholms universitets naturvetenskapliga utbildningar delade andraplatsen. Honestys ljudlogga för Halebop gjordes utifrån strategin att reklam ska vara enkel att kopiera så målgruppen ska göra egna varianter. Musiken blir indirekt en pusselbit som målgruppen erbjuds att jobba med. Blomquist Annonsbyrås och Deloreans sensuella Barry White-arran­gemang för SU:s lärarutbildningar­ vann sina poäng av juryn för kontrasten mellan produktionen och det torra innehållet.

Årets reklamlåt / Tio-i-topp

1. Oskar Linnros Recycled, PappersKretsen BerntzonBylund/BerntzonBylund
2. Matematik, Kemi – Stockholms universitet Blomquist Annonsbyrå/Delorean
3. Halebop aha, Halebop Honesty
4. Bredbandet, Bredbandsbolaget Acne Advertising/Camp David
5. Vi ses på lördag, Stryktipset – Svenska Spel Masscreation
6. What’s your number? Svenska Spel/BingoLive Musicano/Sv. Spel inhouse
7. It’s a magic thing, Aranäs Kungsmässan Recordljud
8. Det snurrar i min skalle, JC Jeans & Clothes JC Jeans & Clothes inh.
9. Upplev framtiden, AMF Pension F&B, Camp David Film
10. Evig kärlek, Monark/Cycleurope Ny reklam

Ulrika Fjällborg

Ämnen i artikeln:

Berntzon Bylund

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.