Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Fredag10.04.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Reklam

Liseberg lanserar kö-app

Publicerad: 10 Juni 2014, 09:01

Foto: Skärmdump från reklamfilmen.

Lisebergs nya berg- och dalbanan Helix har gjort stor succé, men det blir ofta långa köer. Därför lanserar Liseberg och deras byrå Shout en app som ska underhålla besökarna och ge dem chansen att slippa stå i kö.


Ämnen i artikeln:

ShoutLiseberg

Hittills har över 200 000 personer åkt Helix. Tanken med appen är att attraktionskön, som ofta överstiger en timme, ska bli en upplevelse i sig. I mobilspelet kan besökarna utmana varandra och tävla om Express-Pass-biljetter som ger förtur i kön.

För att tävla måste man vara på plats i Helix köområde. Alla deltagare spelar simultant och varje kvart vinner den som lyckats få mest poäng.

– Vi ville ge något tillbaka till våra tålmodiga gäster. Genom att ta tillvara på det stora spelintresset har vi skapat något som förstärker Helix-upplevelsen – och som gör att tiden går lite fortare, säger Katarina Kolb, digitalansvarig på Liseberg i en kommentar.

Utmaningarna består av ett antal minispel som bygger på berg- och dalbanans spektakulära element, bland annat Pretzel Loop, Zero-G-Roll, Launch och Airtime. I appen finns även ett övningsläge, där man kan träna upp sina färdigheter inför besöket.

Shout har tagit fram konceptet och Sticky Beat har producerat appen.

Arbetsgrupp Shout
Strategisk projektledare: Melina Aristiadou
Operativ projektledare: Therese Berglund
Copywriter: Pontus Caresten
Art Director: Calle Österberg, Martin Hummel-Gradén
Final Art: Johanna Levin, Malin Svensson

Linus Fremin

Ämnen i artikeln:

ShoutLiseberg

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.