Reklam
Liseberg stoppar reklam på Gröna Lunds färjor
Publicerad: 29 juni 2023, 07:57
Liseberg stoppar reklamkampanjen på Gröna Lunds färjor.
Liseberg stoppar all åkattrationsreklam efter söndagens dödsolycka på Gröna Lund. ”Det är enbart i respekt för de drabbade och dem som har påverkats av den här olyckan”, säger Karl Svedung, Lisebergs marknadschef, till GP.
Under midsommarhelgen spårade bergochdalbanan Jetline ur på Gröna Lund, något som ledde till att en person dog och nio fick föras till sjukhus. Gröna Lund tog beslutet att stänga parken under minst en vecka och stoppade samtidigt kampanjen ”Även för fegisar” som Joel Kinnaman frontar. Även Liseberg stoppade all reklam med fokus på åkattraktioner, rapporterade DN.
Göteborgs Posten har pratat med Lisebergs marknadschef Karl Svedung, som berättar att man valt att pausa all marknadsföring med fokus på åkattraktioner på obestämd tid. En av reklmerna som stoppats är filmen om årets nyhet Luna, som visats i TV nationellt.
– Det är enbart i respekt för de drabbade och dem som har påverkats av den här olyckan. Där är det några barn som åker i vår berg- och dalbana. Det är mycket åkattraktionsreklam och det är den typen av reklam som vi vill pausa för tillfället, säger han till tidningen.
Man har även stoppat reklamskyltarna på färjan som går till Gröna Lund. Med anledning av Lisebergs 100-årsjubileum satte man upp reklamskyltar med texten ”Dagens bästa åktur – med lite flyt går den till Göteborg och Nordens största nöjespark” och ”Liseberg 100 år! Fira en riktig kalassommar i pirr-i-magen-huvudstaden”.