Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Söndag20.09.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Reklam

Liseberg väljer Forsman & Bodenfors

Publicerad: 23 November 2012, 12:57

Nöjesfältet Liseberg i Göteborg

Foto: Liseberg.

Resumé kan avslöja att Liseberg väljer Forsman & Bodenfors som ny fullservicebyrå efter Valentin & Byhr. Beslutet togs av marknadschef Kent Kierdorf efter ett val mellan sju olika Göteborgsbyråer.


Ämnen i artikeln:

Valentin & ByhrKent KierdorfForsman & BodenforsLiseberg

Under 2013 firar nöjesfältet Liseberg 90 år i Göteborg. Man firar genom att bygga ett 13 000 kvadratmeter stort "kaninland" med nya åkattraktioner, restauranger och spelhallar.

I samband med Lisebergs jubileum har man valt Forsman & Bodenfors som ny reklambyrå. Därmed avslutas samarbetet med Valentin & Byhr.

Det nya byråsamarbetet avgjordes inte genom en pitch. I stället har marknadschefen Kent Kierdorf tillsammans med andra representanter från Liseberg träffat sju olika byråer i Göteborg och bedömt dem efter nio kriterier på en skala mellan 1 och 5.

– Vi har varit väldigt nöjda med Valentin & Byhr. Jag har tackat Martin Ahlgren på byrån för vad de har gjort för oss under åren. Vi gjorde bedömningen delvis mot bakgrund av det samarbete som vi haft med Happy Forsman & Bodenfors som hjälpt oss med att ta fram en varumärkesstrategi och grafisk identitet, säger Kent Kierdorf till Resumé

Samarbetet mellan Liseberg och Forsman & Bodenfors kommer att mjukstarta i december för att sedan ta rejäl fart inför säsongspremiären i april 2013.

Samma år som 90-årsfirandet planerar Liseberg att lansera en ny varumärkesplattform vilket kommer att bli Forsman & Bodenfors huvudfokus.

– Forsman & Bodenfors har oerhört dedikerade medarbetare. Det känns bra att de får hjälpa oss med 90-årsfirandet och den nya varumärkesplattformen. Vi har bott i samma stad i många år, men aldrig arbetat tillsammans förut. Det klickade också på ett personligt plan vilket inte ska underskattas när det handlar om den här typen av äktenskap, säger Kent Kierdorf.

Ni är ett kommunalt bolag, men behöver inte genomföra en offentlig upphandling. Hur kommer det sig?
– Vi är inte en upphandlande enhet eftersom vi verkar inom en kommersiell värld som underhållningsindustrin. Jag har svårt att se hur vi skulle kunna göra en offentlig upphandling. För oss handlar det om att hitta det bästa strategiska och kreativa helhetsgrepp som vi kan och vi gjorde en ordentlig bedömning utifrån flera kriterier, säger Kent Kierdorf.

Liseberg samarbetar sedan tidigare med Creuna och Sigma som digitala byråer. Bright Media är nöjesfältets mediebyrå.

Andreas Rågsjö Thorell

Webbredaktör

andreas.thorell@resume.se

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.