Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration
Reklam
Publicerad: 25 april 2013, 06:38
Annonsen som upprör Panos Papadopoulos.
Greklands-födde ”Baddräktskungen" Panos Papadopoulos kräver att Liseberg och reklambyrån Forsman & Bodenfors stoppar sin Glada barngaranti-annons med en gråtande pojke och rubriken ”Vissa barn tvingas åka till Kreta i sommar”. Nu får han svar av Lisebergs marknadschef Kent Kierdorf. – Vi älskar Kreta.- Vår förhoppning är att bild, rubrik och logotyper skall locka fram ett leende och att betraktaren skall se humorn i det, säger Kent Kierdorf.
Baddräktskungen" Panos Papadopoulos gick i går ut och krävde ett stopp på kampanjen:
– Grekland har under lång tid varit utsatt för maniska hetskampanjer under sin djupa ekonomiska kris som påverkat hela befolkningen. Turismen är en otrolig viktig del för landets ekonomi. Nu sätter Liseberg ytterligare prägel på all tidigare hets och förknippar den älskade grekiska ön Kreta med gråtande barn. Det finns inga gråtande barn här, sa han i ett pressmeddelande.
Kent Kierdorf svarar att kampanjen inte bara jämför Liseberg med Kreta utan även med Italien och Mallorca.
– Idén med kampanjen är att jämföra Liseberg med något som alla älskar att resa till. Och då föll vårt val på Kreta, Italien och Mallorca. Så vi jämför alltså med något som vi tycker är BRA och inte tvärt om. Vi har alltså valt ovanstående för att vi tycker det är fint på Kreta. Nästan lika fint så att det nästan kan matcha Liseberg, säger Kent Kierdorf med glimten i ögat.
Kampanjen smygstartade i helgen och kommer följas upp av andra budskap som inte anspelar på Kreta.
Från och med söndag och en vecka framåt syns utomhuskampanjen med tre olika budskap, där Liseberg jämförs med Italien, Mallorca och Kreta.
– Därefter följer andra kampanjbudskap där inte Kreta, Italien eller Mallorca nämns. Gemensam nämnare i alla enheter är vår Glada Barn-garanti, säger Kent Kierdorf och tillägger:
– Vår avsikt är inte att ha förtalande reklam utan vi vill att reklamen skall väcka uppmärksamhet. Vår förhoppning är att bild, rubrik och logotyper skall locka fram ett leende och att betraktaren skall se humorn i det.
Magnus Helander