Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Torsdag04.06.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Reklam

Liseberg: Vi älskar Kreta

Publicerad: 25 April 2013, 06:38

Annonsen som upprör Panos Papadopoulos.

Greklands-födde ”Baddräktskungen" Panos Papadopoulos kräver att Liseberg och reklambyrån Forsman & Bodenfors stoppar sin Glada barngaranti-annons med en gråtande pojke och rubriken ”Vissa barn tvingas åka till Kreta i sommar”. Nu får han svar av Lisebergs marknadschef Kent Kierdorf. – Vi älskar Kreta.- Vår förhoppning är att bild, rubrik och logotyper skall locka fram ett leende och att betraktaren skall se humorn i det, säger Kent Kierdorf.


Ämnen i artikeln:

Kent KierdorfForsman & BodenforsLisebergPanos Papadopoulos

Baddräktskungen" Panos Papadopoulos gick i går ut och krävde ett stopp på kampanjen:

– Grekland har under lång tid varit utsatt för maniska hetskampanjer  under  sin djupa ekonomiska kris som påverkat hela befolkningen.  Turismen är  en otrolig viktig del för landets ekonomi. Nu sätter  Liseberg  ytterligare prägel på all tidigare hets och förknippar den  älskade  grekiska ön Kreta med gråtande barn. Det finns inga gråtande  barn här, sa han i ett pressmeddelande.

Kent Kierdorf svarar att kampanjen inte bara jämför Liseberg med Kreta utan även med Italien  och Mallorca.

– Idén med kampanjen är att jämföra Liseberg med något som alla älskar att  resa till. Och då föll vårt val på Kreta, Italien och Mallorca. Så vi  jämför alltså med något som vi tycker är BRA och inte tvärt om. Vi har  alltså valt ovanstående för att vi tycker det  är fint på Kreta. Nästan lika fint så att det nästan kan matcha  Liseberg, säger Kent Kierdorf med glimten i ögat.

Kampanjen smygstartade i helgen och kommer följas upp av andra  budskap som inte anspelar på Kreta.

Från och med söndag och en vecka framåt syns utomhuskampanjen med tre olika budskap, där Liseberg jämförs  med Italien, Mallorca och Kreta.

– Därefter följer  andra kampanjbudskap där inte Kreta, Italien eller Mallorca nämns.  Gemensam nämnare i alla enheter är vår Glada Barn-garanti, säger Kent Kierdorf och tillägger:

– Vår avsikt är inte att ha förtalande reklam utan vi vill att reklamen  skall väcka uppmärksamhet.  Vår förhoppning är att bild, rubrik och  logotyper skall locka fram ett leende och att betraktaren skall se  humorn i det.

Magnus Helander

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.