Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Söndag20.09.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Reklam

Lisebergs Gråtande Barn-reklam frias

Publicerad: 23 Augusti 2013, 06:16

Nöjesparken Lisebergs reklam med gråtande barn väckte starka reaktioner under våren. Baddräktskungen Panos Papadopoulos gick till hårt angrepp och tyckte att det var ett ”skandalöst budskap”. Reklamombudsmannens opinionsnämnd har nu valt att fria reklamen.


Ämnen i artikeln:

Kent KierdorfLiseberg

”Vissa barn tvingas åka till Kreta i sommar.”

Så löd budskapet från Liseberg FB-signerade kampanj med gråtande barn i våras.

Rena  rama kritikstormen utbröt i sociala medier och vissa gick till och med  så långt att man klistrade över affischerna i Göteborg med följande  budskap:

”242 000 barn i Sverige har inte råd med Liseberg – så vem fan bryr sig om eran skitgaranti?”

Baddräktskungen Panos Papadopoulos gick också i taket och sade:
”Det  här är ett skandalöst budskap från Liseberg. Hur kan man göra narr av  ett annat land för att marknadsföra sin egen nöjespark? Det går emot  alla oskrivna lagar.”

Reklamkampanjen väckte inte bara skarpa reaktioner  i Sverige, utan spreds ända till krisdrabbade Grekland där  Hotellägarnas handelskammare i Chania på Kreta skickade ett klagobrev  till svenska ambassaden i Aten, enligt Expressen.

Lisebergs marknadschef Kent Kierdorf besvarade dock kritiken med att:
”Vår förhoppning är att bild, rubrik och logotyper ska locka fram ett leende och att betraktaren skall se humorn i det.”

En  rad personer har dock inte nöjt sig med med Lisebergs syn på saken, utan har valt att att  anmäla Gråtande Barn-reklamen till Reklamombudsmannen, RO.

Dess opinionsnämnd har nu kommit med sitt uttalande och väljer att fria reklamen.Så här skriver man:
”Reklamombudsmannens  opinionsnämnd finner att reklamen inte är stötande, utnyttjar olycka  eller lidande eller är utformad i strid med det krav på särskild  aktsamhet som ska iakttas."

Karl-Johan Byttner

Ämnen i artikeln:

Kent KierdorfLiseberg

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.