Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Reklam

Lisebergs Halloween-reklam stoppas

Publicerad: 26 September 2018, 06:30

Reklamfilmen inför Halloween anses för läskig, Dunkin' dumpar Donuts när varumärket görs om och AT&T utmanar nätjättarna med transparens. Det är några av nyheterna i morgonsvepet.


Ämnen i artikeln:

AT&TABCReklamReklamfilmLiseberg

Flera mediekanaler har stoppat Lisebergs reklamfilm inför Halloween eftersom den anses vara för läskig. Även Liseberg själva har valt att inte sända filmen brett i sina kanaler.
I reklamfilmen möter ett gäng ungdomar en ondsint clown. Clownen släpar bort en av ungdomarna som blöder genom att dra honom i benet. Filmen avslutas med copyn "Välkommen in. Du kanske aldrig kommer ut igen."
– Vi har tagit beslut om att vi inte kommer att skicka ut filmen brett i våra egna kanaler, på Facebook och på vår hemsida. Men vi diskuterar möjligheten lägga upp den med åldersgräns med en tydlig varningstext så att den som vill konsumera den ska få göra det, säger Ebba Källeskog, Lisebergs pr-chef till GP.

Se filmen här.

Liseberg samarbetar sedan förra hösten med kommunikationsbyrån Welcom.

Dunkin' dumpar Donuts
Det amerikanska munkföretaget Dunkin' Donuts byter namn till "Dunkin'" och tar bort "Donuts" från varumärket. Det rapporterar bland annat Bloomberg. Namnbyten kommer sedan företaget har gjort en ompositionering och börjat fokusera på kaffe och frukost i stället för söta bakverk som munkar. Förändringen genomförs vid årsskiftet.
"Den nya imagen ska spegla företagets fokus på att servera fantastiskt kaffe snabbt samtidigt som de bekant rosa och orangea färgerna finns kvar", skriver företaget i ett pressmeddelande.

Efter storaffärerna AT&T vill ge annonsörerna bättre transparens
I somras gick AT&T:s uppköp av Time Warner igenom, till summan av hisnande 85 miljarder dollar. Efter köpet av adtechbolaget AppNexus i augusti (för uppskattningsvis 1,6 miljarder dollar) rullar telekombolaget nu ut ett nytt erbjudande till annonsörerna. I ett uttalande säger chefen för AT&T:s reklam- och analysavdelning Brian Lesser att bolaget vill ge annonsörerna bättre tillgång till data, en brist som Facebook och Google ofta har kritiserats för. "Vi vill ge tillbaka data till våra kunder så att de inte nödvändigtvis måste lita på oss att [en kampanj] fungerade". Det rapporterar Digiday.

Massprotester mot ABC-topp
Fler än 300 anställda samlades utanför ABC:s högkvarter i Sydney under onsdagsmorgonen med kravet att styrelseordföranden Justin Milne drar sig tillbaka medan utredningen mot tv-bolaget pågår. ABC befinner sig under hårt tryck sedan det blivit känt att Justin Milne bett ABC-vd:n Michelle Guthrie att sparka ekonomijournalisten Emma Alberici efter att dåvarande premiärministern Malcolm Turnbull klagat på hennes granskande reportage om landets skattepolitik. Det rapporterar Sydney Morning Herald.

Förändringar i Catena Medias styrelse
Anders Brandt väljer att lämna Catena Medias styrelse och kommer att ersättas av Øystein Engebretsen som till vardags är investeringsansvarig på Öresund som är affiliatebolagets näst största ägare. Det rapporterar nyhetsbyrån Direkt.

Andreas Rågsjö Thorell

Webbredaktör

andreas.thorell@resume.se


Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev