Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Reklam

”Lite moralpanik i branschen”

Publicerad: 15 oktober 2013, 07:31

Walter Naeslund, vd Honesty.

Foto: Fredrik Thambert.

Debatten går varm om man måste vara ärlig i reklam eller ej. Så sent som i helgen gick författaren och mediedebattören Viggo Cavling ut med en debattartikel i Expressen där han slår ett slag för att ärlighet ska bli ”det nya svarta.” Honestys vd, Walter Naeslund, menar att det är skillnad mellan ljuga och att inte avslöja vem mördaren är redan i det första kapitlet.


Ämnen i artikeln:

LidlDillIngoHonestyWalter NaeslundMiss Skinny

Resumé kunde nyligen berätta att Ingo ligger bakom kampanjen där  lyxrestaurangen Dill visade sig servera mat baserat på Lidls produkter.  

Marabou fejkade ett namnbyte för Tommy Nilsson i våras till Tommy  ”Black” Nilsson. Riksföreningen mot ätstörningar visade sig nyligen  ligga bakom Miss Skinny-kampanjen.

Medieentreprenören och författaren  Viggo Cavling gick ut i helgen med en debattartikel om att ärlighet i  reklam måste bli det ”nya svarta”.

”Den digitala revolutionen behöver  en ny uppförandekod. I den ingår att alla kommunikatörer ska sluta med  dumma pr-kupper och i stället försöka säga sanningen. De ska trumma på  med sitt ärliga erbjudande tills folk fattar.”, skriver Viggo Cavling.

Honestys  vd, Walter Naeslund, som alltså driver en byrå där namnet förknippas  med ärlighet menar att det är en gammal diskussion om ärlighetens vara eller icke vara.

– Man ska  inte vara oärlig och ljuga, men det är skillnad på att vara oärlig och  berätta en spännande historia i stället för att avslöja vem mördaren är  redan i det första kapitlet, säger han.

Han är mycket imponerad av  Dill-kampanjen och anser att det är uppenbart att tanken var att  motbevisa folks fördomar om att det skulle vara dålig kvalitet på  matvaror från Lidl.

– Den kampanjen skulle jag kunna stå för. Här  handlar det ju inte om någon som har lidit skada av att man inte har  berättat hela sanningen, utan att folk har fått god mat till ett bra  pris. Det är skillnad att locka med oxfilé och sedan bjuda på hund,  säger Walter Naeslund.

Han tycker också att Marabou Black-kampanjen var kul och gick även på att ett namnbyte verkligen hade skett.

– Jag upplevde det som underhållning, säger Walter Naeslund.

Kan ni som ändå heter Honesty ge ett löfte om att ni aldrig kommer att luras i era kampanjer?
–  Det beror ju på hur man definierar vad som är att luras, men reklam kan inte bara vara en innehållsförteckningutan måste också berätta en spännande historia, säger Walter Naeslund.

Han uppger också att det finns två anledningar till att byrån heter just Honesty.

Den ena är att man har en syn att en lögn förstärks i alla led. Den andra anledningen är att man jobbar med just äkthet.
–  Vi använder oss av folk som inte är riktiga skådisar och dessa får  manus i sista sekunden. Allt för att det ska bli så äkta som möjligt,  säger Walter Naeslund.

Karl-Johan Byttner

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.