Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Reklam

Liten svacka för reklamköpen

Publicerad: 10 december 2013, 08:19

Mediebyråbarometern för november månad

Reklamköpen, förmedlade via Sveriges Mediebyråers medlemmar, backade en aning under november månad efter en betydlig nedgång månaden innan. Medieinvesteringarna backar drygt 1 procent vilket är bättre än den totala nedgången för året på nästan 5 procent.


Ämnen i artikeln:

MediebyråbarometernSveriges Mediebyråer

Det är de digitala medieslagen och tv som uppvisar tillväxt under november månad. Samtidigt backar övriga kategorier på bred front.

I november månad förmedlades totalt nästan 1,2 miljarder kronor. De totala medieinvesteringarna backar under november månad jämfört med samma månad föregående år, men utvecklingen skiljer sig kraftigt mellan de olika mediekategorierna.

Sök och internet visar fortsatt stark tillväxt. Mediekategorin tv växer kraftigt i november även om tillväxten hittills under 2013 är negativ.

– För november månad ser vi en återgång till den trend vi tidigare så tydligt pekat på där printmedier fortsätter att tappa mark till fördel för de digitala mediekategorierna. Dessa förskjutningar brukar vara än tydligare under perioder av låg tillväxt. TV gör en bra månad och jämnar ut de kalendereffekter vi såg de två tidigare månaderna. Totalt sett backar ändå medieinvesteringarna mindre än totalt hittills i år vilket är positivt, säger Staffan Slörner, vd för Sveriges Mediebyråer.

Radio fortsätter att backa, och föll med drygt 13 procent i november och drygt 15 procent hittills i år. Dr/annonsblad gör också en svag månad och backar med drygt 13 procent, vilket är något mer än totalt hittills i år då kategorin har gått ner drygt 11 procent. Utomhus/trafikreklam gör en klart mycket svagare månad än tillbakagången på nästan 9 procent hittills i år.

– I november backar printmedierna generellt i linje med de ackumulerade nedgångarna under året eller något mer. Sämst går landsortspress som backar med drygt en fjärdedel av nivån från november föregående år. Den största printkategorin dagspress i storstäder fortsätter att backa runt 14 procent men klarar sig ändå bättre än kvällspressen som backar med 23 procent. Den mer volatila mediekategorin bio backar med 46 procent men har hittills i år backat med mer modesta 9 procent. December är dock generellt en stark biomånad som bör kunna hämta upp lite av månadens nedgång, säger Mikael Ekelöf, Mediechef VivaKi Sweden.

Andreas Rågsjö Thorell

Webbredaktör

andreas.thorell@resume.se

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.