Reklam
Litet ego – genväg till att bli världens bästa cd
Publicerad: 4 november 2014, 14:56
Ett bollplank och en person som inte måste stå i strålkastarljuset. Det är den röda tråden när tio cd:ar blir tillfrågade om vad som gör en riktigt bra cd.
KB
Karl-Johan Byttner
The 3% conference sker i veckan och i samband med den kör man CD Bootcamp – How to be the best cd ever.
Inför eventet har LA-byrån Pitch Agency frågat 10 cd:ar i reklambranschen om vad som gör en riktiga bra cd.
Alltifrån Deutsch LA:s cd Karen Costello, BBDO:s cd Mike Smith och FCB Torontos cd John Flannery har blivit tillfrågade.
Karen Costello menar att en cd inte bara ska vara ett bollplank för teamen, utan ska också se till att lyfta fram övriga medarbetare i första rummet.
Ett stort ego är inte någon fördel, utan det handlar om att våga bjussa på idéer och ta klivet tillbaka, enligt exempelvis Lisa Fedyszyn som är cd på WHYBIN/TBWA.
Det handlar också om att våga rekrytera folk som har mer talang än sig själv, enligt Pete Favat, cd på Deutsch LA.
– Jag har alltid försökt att anställa personer som jag tycker är mer talangfulla än mig själv. Jag anställer också så många unga människor jag bara kan, säger han.
Pitch cd Gage Clegg menar också att det gäller att veta när man ska bland sig i ett jobb och när man inte ska göra det.
– Man måste komma ihåg att man förstöra en idé lika lätt som du kan göra en idé bättre. Så du måste alltid komma ihåg att det inte handlar om dig och att du inte måste vara hjälten, säger han.
Nikki Lindman på BBH London är inne på samma linje.
- En bra cd låter jobbet och teamet bakom det blomstra. Riktigt små egon är en nyckelfaktor, säger hon.