Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Tisdag29.09.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Reklam

Litet musteri satsar stort

Publicerad: 2 Juli 2008, 12:06

Familjeägda Kullabygdens Musteri har precis fått in företagets äppelmust hos Ica. Det blev startskottet för satsningen på att få varumärket känt i hela Sverige. Bakom kampanjen står byrån Bates Red Cell.


Annonserna för Kullamust.

Musteriet i Höganäs har funnits i mer än 80 år. Trots det är deras produkter inte alls kända för den stora allmänheten. Under våren lyckades familjeföretaget få in äppelmusten i Icas sortiment. Nu satsar de stort på en ny kampanj för att bygga varumärket. Konceptet bygger på ”100 % äpple och inget annat”. Bakom satsningen står Bates Red Cell som Kullabygden började samarbeta med för cirka ett halvår sedan.

– Det här blir första gången vi satsar i hela Sverige. Vi är helt okända utanför Höganäs kommun. Nu gäller det att skapa trovärdighet och att få folk att förstå vad must är, säger Peter Carlsson, vd på Kullabygdens Musteri.

Hur mycket lägger ni på marknadsföring?
– Vanligtvis brukar vi lägga så lite som möjligt men nu satsar vi stort. Kampanjen består av annonser i olika mattidningar och butiksmaterial. Dessutom kommer vi att koppla ihop det med kuponger, recept samt synas i Icas kundtidning Buffé, säger Peter Carlsson.

Mikael Ståhl, projektledare på Bates Red Cell, säger till Resume.se att målet var att hitta själen i Kullamust.
– I kampanjen tar vi avstamp i det som är unikt. Kullamust är en produkt utan tillsatt socker eller andra tillsatser. Äpplena sorteras och pressas till must och slutresultatet blir en ren äppelprodukt. Det har vi velat visa i annonserna.

Kännedomen om produkten är idag extremt låg. Vad är målet?
– Efter årets slut hoppas vi på en spontan erinran på omkring 10 procent, säger Mikael Ståhl.

Till hösten kommer Bates Red Cell att ta sig an företagets glögg.

Kullabygdens Musteri

Byrå: Bates Red Cell
Arbetsgrupp: Mikael Ståhl projektledare, Mattias Rendahl ad, Ingvar Svensson copy, Charlotte Wengblad produktionsledare, Marie Persson formgivare

Linda Fagerlind

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.