Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Onsdag26.02.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Reklam

Little Jinder i pengabråk med H&M efter reklamkampanjen

Publicerad: 18 Januari 2017, 07:23

Instagraminlägget som utgjorde Little Jinders medverkan i höstens kampanj. En bild hon än så länge inte ska ha fått betalt för.

Artisten uppger att hon inte har fått betalt av klädkedjan för sin medverkan i höstens reklamkampanj, Facebook ska investera tre miljarder dollar i VR-teknologi och det var branschens största affärstrend 2016. Det är några av nyheterna i morgonsvepet.


Ämnen i artikeln:

ReklambyråerLittle JinderFacebookReklambranschenH&MreklamkampanjerNetflixFacebook Live VideoJerry SeinfeldOculus Rift

Little Jinder i pengabråk med H&M
I oktober medverkade artisten Josefine "Little" Jinder i H&M:s feministiska reklamkampanj #ladylike. Artisten hann bara lägga upp en bild innan hon valde att avbryta samarbetet. Den har H&M, enligt artisten, inte betalat för. Enligt artisten var även uppdraget i sig "fruktansvärt dåligt betalt.
– Jag är en feministisk profil som skulle kunna ha tagit de här pengarna för de får gärna betala min hyra, men jag kan inte stå för det här företaget, säger hon i podden där hon också riktar stark kritik mot H&M och reklamkampanjen i synnerhet, säger hon i podcasten Värvet där hon även riktar hård kritik mot klädkedjan:

– Hur soft är det egentligen att H&M som företag med allt det som de har gjort och fortfarande gör med tredje världen ska sälja kläder med en feministisk agenda. Och så är det massor av liberala som tycker att det är jättebra att man sprider det här budskapet, men man kan problematisera det också, säger hon och fortsätter:

– Det är ett företag som säljer kläder och de ska tjäna pengar på att vi i väst är feminister, vilket vi inte ens är om man tittar på hur det ser ut. Jag vet inte riktigt om det är deras uppgift.

Det var branschens största affärstrend 2016
Att publicister köper upp kreativa byråer var den mest utmärkande trenden för 2016. Det visar en rapport som har tittat på förvärv i Reklamvärlden från konsultföretaget R3 som AdAge har tagit del av. Enligt konsultbyrån handlar förvärven om att förlänga intäktsströmmarna, men också om att komma närmare publiken och annonsörerna. Som exempel på förvärv köpte The New York Times martech-företaget HelloSociety för 21 miljoner dollar och designbyrån Fake Love 11 miljoner dollar. Financial Times köpte contentbyrån för 7 miljoner dollar. Time Inc. Och Vice gjorde förvärv på 50 miljoner dollar. Det skriver AdAge.

Facebook ska investera tre miljarder dollar i VR...
Mark Zuckerberg försvarade sig i går i rätten i samband med att företaget Zenimax stämt Facebook. Det sociala nätverket anklagas för att ha stulit VR-teknologin till Oculus Rift. Men Facebook har stora planer att allmänheten ska få tillgång till VR-verktyget inom 5-10 år. Därför planerar man att investera hissnande tre miljarder dollar i VR. Facebook förvärvade Oculus Rift för två och ett halvt år sedan. Då låg prislappen på två miljarder dollar. Det rapporterar Techcrunch.

...men kommer att sluta betala innehållskapare för livesändningar
Förra hösten blev det är stor branschnyhet när Facebook gick ut och sa att de ska börja betala publicister och influencers för att sända live på plattformen. Under 2016 lade det sociala nätverket ner 50 miljoner dollar på att betala innehållsskaparna, men nu kan det vara slut på sötebrödsdagarna om man bara vill livesända. Enligt uppgifter till Recode kommer Facebook istället att uppmana videomakarna att göra längre, mer högkvalitativt innehåll mot ersättning.

Seinfeld skriver kontrakt med Netflix
Netflix säkrar rättigheterna till Jerry Seinfelds serie "Comedians in cars getting coffee", det skriver Variety. Strömningstjänsten kommer att få 24 nyproducerade avsnitt av serien under 2017 och ytterligare planerade avsnitt följande år.

Andreas Rågsjö Thorell

Webbredaktör

andreas.thorell@resume.se

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.