Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Tisdag04.08.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Reklam

Little Jinders självkritik efter H&M-kampanjen: ”Behövde deg”

Publicerad: 5 Oktober 2016, 09:07

Little Jinder frontar H&M på Instagram.

Artisten medverkar i H&M:s senaste kampanj – trots att bolaget går emot hennes privata värderingar. "Men behövde deg så d vann" skriver hon i ett inlägg på Instagram.


Ämnen i artikeln:

Little JinderInstagramInfluencer marketingH&M

I går publicerade Josefine "Little" Jinder, med närmare 17 000 följare, ett inlägg på sitt eget Instagram-konto där hon boostar H&M:s höstkampanj #ladylike. "Här står jag i samarbete med #hm och drömmer om att få prata, skriva och ta den platsen jag känner för, utan att ständigt bli definierad som en störig eller provocerande tjej" skriver hon i bildtexten.

Allt som spelar någon roll för mig är att alla ladys ska få vara precis som dom vill. Speciellt vi som kanske avviker från den klassiska definitionen av "kvinnlig". Här står jag i samarbete med #hm och drömmer om att få prata, skriva och ta den platsen jag känner för, utan att ständigt bli definierad som en störig eller provocerande tjej. #ladylike #sponsratinlägg Ett foto publicerat av Little Jinder (@littlejinder) Okt 3, 2016 kl. 10:06 PDT

Senare på kvällen publicerade serietecknaren Liv Strömquist ett inlägg på Instagram där hon riktar vass kritik mot bolagets dubbelmoral. Bilden är en skärmdump från en artikel om missförhållanden i klädkedjans fabriker i Kambodja från i april i år.

Om h&m nu ska "omdefiniera" vad det är att vara "ladylike" eller vad fan det är de håller på med, tycker dessa kvinnor är ett bra exempel på några som "omdefinierar kvinnorollen" när de arbetar fackligt MOT H&M för att få rättigheter under tiden som de GER SINA LIV åt att stå i fabriker och sy fula linnen vi ska köpa tusen i veckan för 50 spänn styck. #ladylike #hm Ett foto publicerat av Liv Strömquist (@leifstromquist) Okt 4, 2016 kl. 3:44 PDT

I kommentarsfältet till inlägget, som i skrivande stund fått drygt 2500 gillarmarkeringar, är Little Jinder självkritisk till sin egen medverkan i kampanjen.

"dom har ju tex köpt min (& andra feministiska profiler som@rnbhermansson) instagram för att d tydligen e fräckt m feminism nu, så sjukt jobbigt beslut pga går emot ens privata värderingar med hela H&M -men behövde deg så d vann. hatar kapitalismen pga. #hora" skriver hon.

Little Jinder får credd av andra användare för sin transparens kring beslutet att medverka i H&M-kampanjen. Hon utvecklar varför hon ändå valde att tacka ja:

"Man får ju stå för det man gör... speciellt när man tar tvivelaktiga beslut. jag får dålig smak i munnen av mig själv men det drygar ut kassan så man kan pyssla med i mitt fall musik när corporate pissföretag tar den enkla vägen och köper en för att man står för ngt eller har gjort ngt vilket i mitt fall blir ironiskt för att jag är 1 priviligerad tjej som inte står för H&Ms ideal "egentligen" men med glädje tar deras pengar... om inte jag hade gjort d hade nån annan idiot fått dom. H&M får gärna betala min hyra men man kan ju inte bortse från att man blir en del av problemet plus förlorar en del trovärdighet. det är kefft".

Fredrik Thambert

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.