Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Reklam

Livet efter vd-posten för Tempel

Publicerad: 23 januari 2013, 08:22

Foto: Bilden är beskuren.

Tom Wendels, före detta vd på nedlagda reklambyrån Tempel, har sadlat om till konstnär. Han ställer nu ut på Liljevalchs Vårsalong, som öppnar den 25 januari.


Ämnen i artikeln:

Tempel

– Jag kände att det var dags att göra något nytt i livet. Och efter alla  år i reklambranschen känns det befriande att få jobba endast utifrån  vad jag själv önskar och vill, säger Tom Wendels i en kommentar.

Han har tidigare haft en lång karriär inom reklambranschen. Han arbetade på Lowe Brindfors i Düsseldorf på 1990-talet.

Han  arbetade sedan på Wibroe, Duckert & Partners i Köpenhamn. Han var  också en bidragande orsak till Leo Burnetts framgångar fram till  millennieskiftet.

Han var med och grundade Amore, blev vd på Lundberg & Co för att avsluta sin karriär inom reklambranschen som vd för Tempel.
Tom Wendel började egentligen måla redan under sin tid på Beckmans, men det var  först i och med Tempels nedläggning sommaren 2012 som han började måla  på allvar igen.
– Jag har i stort sett stått framför staffliet all tid som ljuset har tillåtit, säger Tom Wendel i en kommentar.

Han ställer nu ut på Liljevalchs vårsalong - 2 183 konstnärer försökte komma med – 157 antogs.

Tom Wendels antagna verk är en oljemålning av en plastfigur. Han lånade motivet av  sin dotter och lade in ett romantiskt landskap i skymningen.

Målningen  har fått titeln 100% Nötkött.

Tom Wendel räknar dock inte med att lyckas som konstnär:
– Idag  ska du helst vara en ung kvinna för att galleristerna ska bli  intresserade. Jag kanske får börja jobba under en kvinnlig pseudonym för  att lyckas, vem vet?, säger Tom Wendel i en kommentar.

Karl-Johan Byttner

Ämnen i artikeln:

Tempel

Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.