Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Reklam

"Ljudet är ofta eftersatt i digitala produktioner"

Publicerad: 17 mars 2011, 07:57

Musikproduktionsbolaget Plan8 har ljudsatt uppmärksammade kampanjer åt Wrangler och Försvarsmakten. De är också är ett av få musikhus som specialiserat sig på att skriva för reklambranschen med fokus på digitala kampanjer. – Ljudet är ofta eftersatt i digitala produktioner, säger Tor Castensson, grundare och producent på Plan8.


Bakre raden från vänster: Andreas Jeppsson, Oa Sevedag, Kendal JohanssonFrämre från vänster: Calle Stenqvist, Tor Castensson

Musikproduktionsbolaget Plan8 startades för tio år sedan av Tor Castensson och Calle Stenqvist. Idag består företaget av fyra kompositörer och en utvecklare. Det började med att de gjorde några vinjetter, idag skriver de nästan uteslutande för reklambranschen.

Den senaste tiden ligger de bakom ljudsättningen och ljudet till flera uppmärksammade kampanjsajter. Bland annat till sajten för lanseringen av Ron Jeremys romvarumärke.
– Ron jeremy-sajten tillsammans med Wrangler–sajten var väldigt roliga att göra eftersom det är kampanjer som ligger lite längre fram digitalt och det finns möjlighet att testa grejer, säger Calle Stenqvist.

För att kunna ljudsätta digitala kampanjer har Plan8 utvecklat en egen ljudmotor som kan anpassas efter kundens behov och önskemål.
– Vi har en utvecklare som uteslutande arbetar med att anpassa och utveckla ljudmotorn. Han har också tillsammans med externa utvecklare tagit fram hela ljudmotorn från grunden, säger Tor Castensson.

Anledning till att det krävs en speciell ljudmotor för att hantera ljudet i digitala kampanjer är att det annars blir väldigt svårt för kompositörerna att veta hur ljudet verkligen kommer att låta i slutändan.
– Vi började göra mer och mer ljud för webben. Vi kände att vi hade för dålig koll på hur det skulle låta i slutändan och därför började vi att jobba med och utveckla vår egen ljudmotor. Tanken var att den ska ge oss samma kreativa frihet att kunna göra allt som man klan göra i en filmproduktion, säger Tor Castensson.

De menar att utrymmet för att utveckla musiksättning till digtala kampanjer är stort och att det går att göra betydligt mer än vad som görs idag.
– Jag tror att det kommer utvecklas på samma sätt som vi sett med musiken i spelvärlden, en blandning mellan licenserade hitlåtar och specialkomponerad musik spelad av en orkester. Jag tror också att man kommer att jobba mer med realtidseffekter på samma sätt som i dataspel, säger Calle Stenqvist.

Här kan du kolla in några av Plan8:s produktioner:

Ron de Jeremy

Wrangler

The Card 

Christian Ström

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.