Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Reklam

Ljust för radio-, bio- och utomhusreklam i år

Publicerad: 20 november 2014, 10:36

Madeleine Thor.

Foto: IRM.

Reklaminvesteringarna för helåret 2014 landar på 32,1 miljarder kronor, enligt en rapport från Institutet för Reklam- och Mediestatistik, IRM. Detta är en ökning med 2 procent i förhållande till förra 2013. Radio-, utomhus- och bioreklam står för den starkaste tillväxten inom traditionella medieslag.


Ämnen i artikeln:

Madeleine Thor

IRM menar att tillväxten på reklammarknaden har varit god fram tills nu, vilket har underlättats av en god konjunktur samt evenemang som riksdagsvalet, EU-valet, fotbolls-VM och OS.

Helårsrapporten visar att radio, bio och utomhusreklam förväntas landa på en tillväxt över 10 procent för 2104, enligt IRM.

IRM-vd:s Madeleine Thor ser flera förklaringar till att just dessa medieslagen har ökat så pass mycket under året.

– Det verkar som att aktörerna har lyckats med sina försäljningssatsningar och med att lyfta fram respektive mediekanal. Utomhusreklam har också gynnats av de många evenemangen, säger Madeleine Thor, vd på IRM i en kommentar.

IRM gör en oförändrad prognos inför nästa år med en total tillväxt på 1,9 procent i förhållande till förra året.

Så sent som i november visade IRM att reklammarknaden hade växt med 2,3 procent under årets första nio månader i förhållande till motsvarande period förra året, men tillväxten avstannar något under Q3, vilket ger en 2-procentig tillväxt i år, enligt IRM.

– Vi ser en liten avmattning av tillväxten nu i det sista kvartalet i relation till det starka tredje kvartalet vilket dopades av valreklam, säger Madeleine Thor, i en kommentar.

Hon tycker ändå att marknaden andas "försiktig optimism".

Karl-Johan Byttner

Ämnen i artikeln:

Madeleine Thor

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.