Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Reklam

Ljuv modell och synder ska sälja nästa bil från KIA

Publicerad: 14 december 2007, 15:57

Under tio timmar på torsdagen var den nya internationella modellen Adriana Cernanova i Stockholm för att fotograferas för KIA:s nya kampanj. Resume.se var med under delar av plåtningen och såg hur synder, bilar och mode blev ett.


Jag kliver in genom dörren i fotostudion i Västberga, söder om Stockholm, och stänger ute den bitande kylan. Mitt på golvet ligger den slovakiska modellen Adriana Cernanova som flugits hit för en intensiv endagsplåtning. Tio timmar har teamet på sig innan hon ska flyga vidare. Idag skapar KIA och deras reklambyrå Berntzonbylund en kampanj baserad på de sju dödssynderna.

– Hela kampanjen står och faller på att vi hinner ta alla sju bilderna under den här dagen. När idén föddes var jag först osäker på om det ens var möjligt att genomföra men efter att ha pratat med modefotografen Thomas Klementsson och stylisten Liselott Watkins så bestämde vi oss för att köra, säger Hans Bylund, creative director på Berntzonbylund.

Rummet är kalt. Det är högt i tak, fönstren är övertäckta med svart tyg och scenen där Adriana Cernanova ligger med det ena benet lite slappt slängt över det andra består endast av ett svart tyg, några mörkklädda kuddar i svart och blått samt svartmålade frigolitskärmar. Jag har precis klivit rakt in i fotograferingen av dagens tredje bild – lättja.

– Vi har tagit bort ordet ”död” från synderna för att göra det hela lite mer lättsamt. Det ska bli högklassiga modebilder där bilen bara anas i detaljer som till exempel i reflektionen i ett par glasögon. Bilden lättja porträtteras till exempel som avslappnad njutning. Vad det gäller färgvalet i bilderna så har vi utgått från dem som representerar synderna, säger Hans Bylund.

Bilderna kommer att publiceras i början av nästa år i tidningarna Elle, Café och Svenska Dagbladet. I de två förstnämnde ska alla sju bilderna publiceras i en följd.
– Idén bygger på är att människor under en dag genomgår ett antal sinnestämningar. Liksom vanliga modebilder ska det handla om betraktarens tolkning. Det får inte bli för tydligt.

Maria Edbohm Berglund och Hans Bylund framför den rosa fondväggen till vällust.

Ljudnivån i studion har gått upp kraftigt den senaste halvtimmen. Att surret stör teamet som arbetar runt Adriana Cernanova är tydligt och Liselott Watkins säger till Hans Bylund att lösa situationen. Alla från KIA och reklambyrån föses ut från studion och in i ett loungeliknande rum intill. Strax efter serveras lunch och dagens tredje bild är klar.

Under lunchen slår jag mig ner med Maria Edbohm Berglund , marknadschef på KIA Motors Sverige.
– Vi måste höja imagen och våga sticka ut. Vi är inget stort märke i Sverige men sedan vi började jobba med Berntzonbylund har varumärkeskännedomen ökat med det dubbla. Och den här kampanjen känns oerhört spännande och nydanande. Vi kommer säkert få ta lite skit från andra i branschen för att vi gör något så annorlunda men för oss är det viktigt att särskilja oss och våra tidigare satsningar med den vita bilen på NK och den svarta på C/o Stockholm gick verkligen hem.

Kampanjen ska lansera KIA:s nya bilmodell Pro-cee’d som en designad sportig tredörrars modell med temperament. Under året har bilföretaget jobbat hårt med att få ut företagets erbjudande om sju års garanti på vissa modeller. Kopplingen mellan de sju synderna som gestaltas i den kommande kampanjen och företagets sju-årsgatanti ligger således i siffran sju.

– Pro-cee´d är vår första utstuderade lifestyle bil. Det är en med läcker design och en stark motor. Den är inte i första hand praktisk utan kanske mer ett statement, precis som mode ofta är, säger Maria Edbohm Berglund.

– Estetiken i kampanjen ska var som en parfym- eller klockannons där bilen endast syns längst ner på sidan och anas i detaljer på bilden. Budskapet ska var subtilt, säger Hans Bylund

Spektakulärt och utmanande är ledord för kampanjen.

Adriana Cernanova sätter sig återigen vid sminkbordet. Under hela tiden jag har varit där har hon varit knäpptyst. Håret stramas upp i nacken och hon får på sig en hatt med sju vita spretiga fjädrar. När hon vänder sig ser jag att fjädrarna bildar ordet KIA.

Under tiden hon görs i ordning byter teamet ut de svarta fondväggarna mot ett rosa tygskynke.

Två timmar har gått och det är dags för nästa bild - vällust.

– Hatten är en referens till den legendariska moderedaktören och designer Philip Treacys musa Isabella Blow, säger Hans Bylund.

Vad är det värsta som kan hända med kampanjen?
– Att folk inte tycker någonting.

Adriana Cernanova ställer sig med ryggen mot den manliga modellen som ska vara med på nästa bild. Hon lutar sig mot honom, kröker ryggen i en liten båge framåt, skjuter fram axlarna, lutar huvudet lite lätt bakåt och drar upp den rosa klänningen så att hela hennes vänstra ben syns.

Linda Fagerlind

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.