Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Reklam

LO vill med #najsjobb se ett slut för usla villkor och svartjobb

Publicerad: 27 juni 2018, 08:43

Foto: Skärmdump/Youtube

LO Ung vill informera unga om vilka rättigheter de har på sina arbetsplatser och ge de mod att kräva samma jobbtrygghet som vuxna.


Ämnen i artikeln:

ReklamKampanj

LO har utsett Happify Communication som ny byrå för deras ungdomsorgan, LO Ung. Sedan dess har de haft i uppdrag att ta fram en sommarkampanj som ska informera unga om vilka rättigheter de har på sina arbetsplatser.

– Unga arbetar ofta under villkor som vore otänkbara för vuxna och det vill vi se
ett slut på. Eftersom vi själva månar om att ge våra medarbetare bra avtal blev
vi extra glada över chansen att få jobba med frågor som rör den viktiga rätten till
schysta jobb, säger Linda Furuskog på Happify i en kommentar.

Resultatet blev initiativet #najsjobb och drivs delvis av målgruppen själva. Det handlar om att ge unga människor som ska ut i arbetslivet information och mod att kräva samma jobbtrygghet som vuxna.  

Det har även lanserats sociala plattformar där unga själva kan driva frågan och dela med sig av sina erfarenheter, men också ge sin definition på vad ett "najs jobb" är.

– I filmer som kommer att visas på bio och i sociala medier har vi till exempel lyft verkliga händelser som nästan är för märkliga för att vara sanna. Men det är de. Vi tyckte att det var viktigt att inte bara prata om rättigheterna utan också visa på hur det faktiskt kan se ut. På samma sätt låter vi information om rättigheter varvas med hur man kan ge svar på tal om man råkar ut för en chef som inte har koll på hur det ska funka, eller i värsta fall inte bryr sig, säger Linda Furuskog.

Här hittar du LO Ungs facebooksida, där du kan dela med dig och ta del av andras erfarenheter från arbetslivet.

Arbetsgrupp:
Creative Director
Fredrik Nilarp

Art Director
Mikael Lanner

Copywriter
Embla Panova

Account Director
Linda Furuskog

Account Manager
Åse Roos

Digital Designer
Lina Arvendal

Designer
Robin Thunholm

Manus och regi
Christopher Panov + Christian Eklöw

Foto
Andres Rignell

Still life Photographer
Johan Lygrell

Kampanjfilmer hittar du här:

Alex Hartelius

Ämnen i artikeln:

ReklamKampanj

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.