Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Reklam

Loa Falkman lämnar Ica-såpan – avslöjar det själv i reklamfilm

Publicerad: 28 december 2020, 15:59

Loa Falkman har spelat in sin sista Ica-såpa. Efter sex år som handlaren Stig lämnar han nu reklamserien.


Ämnen i artikeln:

ICANya Ica-Stig

Den sista reklamfilmen med Loa Falkman kommer att synas nu i veckan. Den ligger uppe på Youtube sedan i går.

– Jag har hållit på med det här i sex år och jag känner kanske att det är dags att lämna över den här kavajen. Ut med det gamla, in med det nya skulle man kanske kunna säga, säger Loa Falkman i den sista reklamfilmen som sänds den här veckan.

Enligt Nöjesbladet skulle Loa Falkman bara ha hållit på med Ica-såpan i ett år. Men det blev sex. I februari 2015 tog han över efter Hans Mosesson som i sin tur gjorde rollen som Ica-Stig i 13 år. Även hans avgång meddelades via en reklamfilm.

Nöjesbladet frågar Loa Falkman hur det kommer sig att han väljer att sluta nu.

– Jag känner att var sak har sin tid. Jag gör så mycket olika andra grejer hela tiden så jag kände att det var lite läge.

Den sista filmen spelades in i december.

– Det var väl två tre veckor sen eller nåt sånt. Och nu är nyheten spräckt att jag inte ska göra det här mer. Vi har ju varit så extremt hemliga min fru och jag så vi har inte berättat ens för våra söner. Vi litar ju på dem, men det är också så vansinnigt lätt att försäga sig, säger Loa Falkman.

Enligt Nöjesbladet vill Ica ännu inte berätta vem som kommer att axla rollen som Ica-Stig framöver.

– Inom kort kommer det att ske en förändring i Ica-butiken, men i dagsläget har vi inga ytterligare kommentarer utan man får hålla utkik helt enkelt, säger Gabriella Ohlzon, pressansvarig på Ica, till tidningen.

Resumé har ställt ett antal frågor till Ica. Enligt Josefin Lundmark, marknadsdirektör på Ica Sverige, kommer beslutet från Loa Falkman. 

Varför lämnar han?
Loa har valt att sluta spela karaktären Ica-Stig efter sex år och vi är väldigt tacksamma för den tiden.

Då och då uppkommer diskussioner i reklambranschen om huruvida Ica-såpan har spelat ut sin roll. Har den det?
– Det kommer upp då och då eftersom det är ett reklamformat som fungerat i snart 20 år, och det är fantastiskt att det fungerar väldigt väl även nu. Den tar sin utgångspunkt i Ica:s kärna, Ica-butiken, och bygger på mellanmänskliga relationer med humor, igenkänning och överraskning. Den skapar en scen där vi kan skapa engagemang, föra dialog och ta ut de budskap vi önskar på ett väldigt effektivt sätt. Den bygger varumärke, driver försäljning och skapar stark kundlojalitet och vi har också kunnat utveckla den genom åren som gör att den känns aktuell och intressant. Det är vi väldigt stolta över.

Ica-såpan började sändas i november 2001. Paul Tilly, i rollen som ”Ica-Ulf” är den enda karaktären i dag som funnits med sedan starten. 2007 hamnade Ica-såpan i Guinness rekordbok för att vara den längsta reklamserien i världen.

> Vet du mer om vem som tar över efter Loa Falkman eller vad som händer med karaktären Ica-Stig? Tipsa gärna oss. Du får vara anonym. Vi som jobbar i mellandagarna är:

yasmine.winberg@resume.se
amanda.torner@resume.se
julia.v.caesar@resume.se

Det går också bra att använda det anonyma formuläret som du hittar här.

Texten uppdateras.

Yasmine Winberg

Chefredaktör och ansvarig utgivare

yasmine.winberg@resume.se

Ämnen i artikeln:

ICANya Ica-Stig

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.

Se fler branschtitlar från Bonnier News