Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Reklam

Lockad av lyx

Publicerad: 6 september 2010, 13:19

Han skulle bli rockstjärna var tanken. Men att designa omslagen till bandets demos var så roligt att hans yrkesbana blev en annan. I dag har modefokuserade creative directorn Gustaf Törling just lanserat Levi’s kvinnojeans i hela världen.


Foto: Stefan Borgius

truefalse

Nu i september staplar Levi’s hyllorna fulla med en ny jeanskollektion för kvinnor. Kampanjkonceptet är administrerat av BBH London, men strategiskt och kreativt utgjort av Gustaf Törling och fotat av Peter Lindbergh.

Gustaf Törling fyller 30 i år men har redan haft en hel karriär inom sitt gebit: modekommunikation.
Det hela började på mammas hästgård i Hjo. En ­ivrig, musikälskande tonåring som längtade ut i världen planerade att göra bort det treåriga gymnasiet på två år för att komma i väg på musikutbildningen i London.
– Jag var så otroligt sugen på att försvinna från Hjo då, säger Gustaf Törling, vars enmansfirma i modekreativitet just har flyttat in på eget kontor på Östermalm i Stockholm.

Han åkte också till London efter två gymnasieår i mitten av 90-talet. Men det blev en utbildning i grafisk design, inte musik. Sedan var han ad-assistent på Christofer Barnekows och Jacob Låftmans byrå Kommun under två ”lärorika” år.
– Men byrå gick i putten under it-bubblan, säger Gustaf Törling.

Ett halvår senare ringde Per Tegelöv och frågade om han ville starta modemagasinet Rodeo i Milano.
– Det var en otrolig resa. Det var fantastiskt att få vara med och starta den tidningen. Det var jag som satte formen och anställde redaktionen.

Gustaf Törling var då 21 år.
– Men jag har varit 29 i många år nu. Utomlands får man skarva uppåt när man är så ung och samtidigt i beslutsfattande ställning, säger han.

Gustaf Törlings drygt tioåriga karriär är som en fartfylld puckelpistfärd med studs från topp till topp. Rodeo skötte han i två år. Sedan kom nästa drömsamtal. Från Tyler Brûlé. Han ville rekrytera Gustaf Törling till sin reklambyrå i London, Winkreative, för att jobba med lyx- och modekontona.
– Jag har alltid sett upp till honom. Jag ville vara en del av allt det … säger Gustaf Törling och låter nästan förvånad över att detta faktiskt har hänt honom när han berättar.

Men det blev bara ett år med Tyler Brûlé i London.
– Tyler kallade in mig på sitt kontor och sade att han skulle lägga ner lyx- och modesegmentet.

I trappan på väg därifrån ringde telefonen. En headhunter ville att han ska komma på möten med Doug Lloyd och Fabien Baron i New York. Två konkurrerande företag hade båda spanat in unge Gustaf Törling. Det hela slutade med att han hamnade på Lloyd & Co i New York.
– Det var helt otroligt. Världens bästa mode- och lyxreklambyrå. De hade heelt fantastiska kunder att få jobba med … säger Gustaf Törling.

Han beskriver den tiden som en dröm.
– Det var otroligt … Att bo i Soho och jobba på Lloyds som associate creative director med Doug och de kunderna. Mitt liv var Lloyds, min lediga tid tillbringade jag med Doug. Det var mycket resor och kundmiddagar. Jobbet tog all ens tid.

Gustaf Törling åt, sov, andades, levde reklam. Kunderna var i hans fall världens mest exklusiva lyxvarumärken: Gucci, där han säger att han blev djupt involverad, Jil Sander, Tom Ford, Estee Lauder, Tod’s.
– Jag levde det liv som krävdes. Och det var det jag ville.

Det låter som äkta ”Mad men”-liv?
– Njaee. Det kanske man kan säga. Och ändå inte.

Drömmen varade till 2007 när lågkonjunkturen stack hål på marknaden. Han hängde kvar i New York och frilansade. Bland annat startade han en New York-filial till reklambyrån Saturday med kompisarna Erik Torstensson och Jens Grede. Och så träffade han Elin Kling, modeorakel på Expressen och TV4.
– Hon är från Mariestad och jag från Hjo. Det är tre mil emellan, men vi träffades i New York på en middag hos kompisar. Och jag blev förtjust, säger Gustaf Törling.

På den vägen är det. I slutet av 2008 flyttade han till Stockholm, och Elin, och startade Firma Gustaf Törling. 2009 var tufft. Ett år i bakvattnet när han harvade med tråkig införsäljning.
– Men nu känns det bra. Faktiskt bättre än någonsin eftersom allt beror på mig nu och inte på ett byrånamn. Nu är det min egen business.

En vanlig arbetsdag börjar på kontoret senast 9.00 – ”Annars blir jag knäpp”.

Förmiddagen handlar om praktisk administration av olika projekt. Lunchen består ofta av ett möte.
– Sedan vill jag ha eftermiddagen fri för kreativa tankar fram till 19-snåret, säger han.
– Efter middagen hemma brukar både Elin och jag jobba vidare. Det blir ju lätt så när ens jobb är det ­roligaste man vet.

Nu jobbar han med kunder som Levi’s, Procter & Gamble Prestige, som är multijättens lyxparfymer, det lilla svenska modevarumärket Dagmar, och Graydon Carter, chefredaktör för Vanity Fair och flitig bok­utgivare.

Vilken drömkund jobbar du inte med än?
– H&M vill jag såklart jobba med. Det vill vilken modereklambyrå som helst.

Nu när han har gjort så många stora uppdrag på stora ställen återstår att bevisa sig själv, igen, ensam.
– Det är kul att få ta i från tårna.

Att bo i Stockholm är ett plus i hans liv. Kunna träffa familj och vänner igen. Att bilda egen familj med Elin får dröja.
– Ja, det vore fantastiskt. Men jag känner inte att vi behöver sätta ett datum för det. Självklart finns det med i bilden, men inte på ett planerat sätt.

Även på ett annat sätt har han återvänt till fadershuset:
– Jag fick en Gibson Les Paul av Elin i 30-årspresent i höstas.

Bandet heter The Years och hade sin första spelning som förband till Johnossi på Café Opera i våras. De spelar ”stökig rock”. Gustaf Törling är den kreative motorn även där.
– Jag skriver allt material. Vi spelar ute så ofta vi kan, senast på O-baren den 22 juni. Det var fullpackat och otroligt kul.

Det hela får nog stanna på hobbynivå, tror han.
– Men en liten USA-turné hade inte varit dumt...

Gustaf Törling

Ålder: 30 år.
Uppväxt: Hjo. Mamma föder upp hopphästar. Pappa är kock. Tre småsyskon.
Familj: Elin Kling, sambo.
Sport: Nej.
Intressen: Musik. Spelar gitarr och sjunger i rockbandet The Years.
Lyssnar på: Rock. Och Chet Baker. Har en textrad från låten ”The thrill is gone” intatuerad på armen.
Tittar på: Tv-serier.
Förebild: Min morfar. En stark personlighet som levde ett långt och intressant liv.
Drömmer om: Nytt! Mer! Hela tiden!
Tjänar: Taxerad inkomst för inkomståret 2008: - 848 000 SEK. Jag har tjänat mycket utomlands som jag har lagt i uppbyggnaden av mitt företag. 2009 var ett år av införsäljning, inte fakturering.
Stjärntecken: Våg.
Drömposition: Att kröna karriären med cd-posten på Ralph Lauren hade varit magiskt.
Fordon: Volvo P 1800, gräddvit, vinröd läderklädsel.
Läser: Bret Easton Ellis.
Klär mig i: Svart och mörkblått.
Favoritplagg: Läderjacka.
Min bästa investering: Resväska.
Kan inte kan leva utan: Elin, gitarr, anteckningsblock.

Ulrika Fjällborg

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.