Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Tisdag18.02.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Reklam

Lockade 13 000 – Volkswagens marknadschef om The No Show Room

Publicerad: 22 Januari 2020, 12:11

Volkswagens marknadschef Jeanetta Asteborg: ”Man ska inte underskatta människors engagemangsgrad”

Efter två veckors tävlande hittade en 26-åring en Passat Alltrack, gömd utanför Gällivare mellan Koskullskulle och Tjautjas. Volkswagens marknadschef Jeanette Asteborg summerar The No Show Room som var ett sätt att engagera potentiella konsumenter.


Ämnen i artikeln:

Nord DDBVolkswagen

Den 2 januari påbörjade Volkswagen och huvudbyrån Nord DDB The No Show Room. Den årliga kampanjen som bilmärket gör tillsammans med längdlandslaget fick därmed en annorlunda twist. Idén var att skapa världens mest otillgängliga showroom med en Volkswagens nya bilmodell i värd 387 600 kronor.  

För att ha en chans att vinna behövde deltagarna hitta showroomets koordinater, koordinater som låstes upp när deltagarna löste ledtrådar till sex koder som dök upp på olika ställen under två veckor. Ett exempel var när längdlandslaget postade en bild med en julhälsning från Volkswagen. I bilden kunde man skymta Charlotte Kallas telefonnummer. Ringde man numret så fick man höra skidhjälten läsa in en kod på telefonsvararen. Volkswagen lyckades också leta sig in i SVT:s sändning under Tour de Ski, där man i publiken kunde se en heja-skylt med en kod. 

Koder fanns också gömda i filmer på YouTube, på Instagram, i utomhustavlor och i nyhetsbrev med mera. Klockan tio förra torsdagen släpptes den sista ledtråden. Två timmar innan var 50 personer på plats i hopp om att vinna en ny bil. Totalt deltog 13.000 personer i Volkswagens tävling.

– Idén föddes av tanken att visa hur våra bilar är anpassade för svensk vinter, istället för att bara prata om det. Därför placerade vi nya fyrhjulsdrivna bilen i en utmanande, vintrig miljö som var svår att ta sig till men enkel att köra från, säger Volkswagens marknadschef Jeanette Asteborg till Resumé som berättar att engagemanget har varit långt över förväntan. Bilmärket har fått fler följare i sina kanaler, ökat trafiken till sajten, fått fler potentiella löpare att interagera med innehållet och spenderat timmar med varumärket i ekosystemet.

Hur hänger det ihop med er övergripande strategi?
Vi vill alltid skapa kampanjer som engagerar och som får folk att haja till, samtidigt som vi visar våra bilars produktfördelar. Let’s get Electric och Abbey Road är andra exempel på kampanjer som skapat ett stort engagemang det senaste året.

Sett till hur er bransch utvecklas, hur hänger den här typen av initiativ ihop med utvecklingen av medielandskapet och konsumentbeteendet?
Absolut, hela mediebilden har ändrats och man behöver vara där människor faktiskt konsumerar media och göra innehåll som människor vill engagera sig i. The No Show Room visar på att människor faktiskt tipsar och delar innehåll med varandra om det är spännande och relevant. Vi satsade på att finnas både i stora breda kanaler samtidigt som vi ville göra jakten så delningsbar och enkel att prata om som möjligt. Därför syntes kampanjen både i TV, Alex och Sigges podcast men också i längdlandslagets kanaler och i förtjänad media.

Vad drar ni för lärdomar från The No Show Room?
– Man ska inte underskatta människors engagemangsgrad när de verkligen vill ha något. Vi fick hela tiden gå in och öka svårighetsgraden och klurigheten i våra ledtrådar. Det skapades till exempel stora communities som tillsammans gick in och hjälptes åt att lösa ledtrådarna, vi hade förväntat oss mer individuellt tävlande samt att många skulle tycka priset kändes för stort och svårt att vinna så vi trodde snarare på ett färre antal med stort engagemang.

Andreas Rågsjö Thorell

Webbredaktör

andreas.thorell@resume.se

Ämnen i artikeln:

Nord DDBVolkswagen

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.