Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Reklam

Lockas in i tobaksberoende

Publicerad: 18 oktober 2011, 15:23

I sin senaste kampanj tar A Non Smoking Generation hjälp av bröderna Grimms klassiker Råttfångaren. Sagan används som en metafor för hur ungdomar lockas in i tobaksberoende.


Ämnen i artikeln:

A non smoking generation

Syftet med kampanjen, som tagits fram av Special Branding Projects, är att öka antalet klassbesök från A Non Smoking Generation. I kampanjbilden har råttfångarens flöjt bytts ut mot en cigarett, råttfångaren själv ska likna en film- eller rockstjärna.

– Råttfångarkampanjen speglar hur moderna myter sprids och hur tobaksbolagen vill visa att du blir cool av att röka, säger Fredrik Forsling, på Special Branding Project, i ett pressmeddelande.

– För att skapa en mytisk ikonbild grundad i verkligheten använde vi en blandning av olika tekniker. Bilden går från liv till död, från en verklighet till en livlös skog. Vi har skapat en värld och ett tema som det känns tacksamt att jobba vidare med.

Kampanjen består av dr och annonsering samt en kampanjsajt. Målgruppen är lärare och föräldrar.

Arbetsgrupp:

Byrå: Special Branding Projects
Uppdragsgivare: Elin Ramfalk, A Non Smoking Generation
Projektledare: Fredrik Forsling
Copy: Fredrik Forsling, David Ljungberg
AD: Fredrik Forsling Joakim Svensson, Mass Creation
AD assistent: Mathias Eriksson
PR: Marko Määttä, Agent Kommunikation
Foto: Adrian Burt
Retusch: Hungry Hippo
CGI: John Andersson, Hungry Hippo
CGI: Marcus Kjellberg, MFX
Retusch och repro: Bertil Israelsson, Mosebacke Repro
Stylist: Karolina Olson Haglund
Modell: Nicholas Ulfsberger, MIKAS
Barnmodeller: SYNK casting
Webb: Kumpan

Christian Ström

Ämnen i artikeln:

A non smoking generation

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.