Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration
Reklam
Publicerad: 16 januari 2013, 13:40
Resumé kunde nyligen rapportera om att Loco People tappar Telia efter ett av Sveriges mest långvariga reklambyråsamarbeten. Den senaste årsredovisningen späder nog bara på sorgen, men innehåller också en plan för hur man ska ta sig ur den bekymmersamma situation som har uppstått.
Ny styrelse och vd samt avbryta utvecklingen att bli en fullservicebyrå. Det är delar av Loco Peoples krisplan efter att man förlorat Telia som kund.
”Givetvis är det tråkigt att tappa en så bra och pålitlig uppdragsgivare som Telia efter så lång tid, men livet går vidare och även om det känns motigt just nu så kanske det kommer något gått ur det här i alla fall.”
Det sade Loco Peoples byråchef Anders Nilsson nyligen till Resumé med anledning av att man har förlorat kunden Telia.
Den senaste årsredovisningen visar att byrån visserligen ökar sin nettomsättning (det vill säga under ett räkenskapsår då man fortfarande arbetar med Telia) från cirka 4 miljoner kronor till 7,4 miljoner kronor - bolaget har brutet räkenskapsår som går den 1 maj till den sista april, men resultat efter finansnetto minskar dock från 184 000 kronor till 143 000 kronor.
Bolaget ger heller ingen utdelning till aktieägarna.
Loco People beskriver sig själv som en strategisk reklambyrå, som omfattar: ”strategi, kreation och produktion inom alla discipliner.”
Loco People konstaterar att man har fått in en rad kunder under det nya året – alltifrån Ikea och Lateral MGMT till Xlinc och Pink Solutions.
I förvaltningsberättelsen framgår också att senvåren 2011 präglades av Telias stora rebranding, där Loco People spelade en viktig roll som: ”producent av diverse enheter.”
Bolaget anser att utvecklingen mot en fullservicebyrå har gått enligt plan och att årets resultat motsvarar förväntningarna – det vill säga då man visar svarta siffror trots investeringar och en fördubbling av omsättningen – man har fördubblat personalstyrkan under det gångna året.
Loco People sticker dock inte under stol med att utvecklingen på det nya året har varit negativ varför vd och styrelse ställt sina platser till förfogande.
Före detta ordförande Mats Ekelund har återigen blivit ordförande för bolaget. Hans första uppgift har blivit att upprätta en kontrollbalansräkning, vilken efter ”noggrann” genomgång visar att halva aktiekapitalet finns kvar.
Utvecklingen mot en fullservicebyrå har dock avbrutits för att fokusera verksamheten på lönsamma områden, skriver man i förvaltningsberättelsen.
Karl-Johan Byttner