Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Reklam

Loco Peoples krisplan efter Telia-förlusten

Publicerad: 16 januari 2013, 13:40

Resumé kunde nyligen rapportera om att Loco People tappar Telia efter ett av Sveriges mest långvariga reklambyråsamarbeten. Den senaste årsredovisningen späder nog bara på sorgen, men innehåller också en plan för hur man ska ta sig ur den bekymmersamma situation som har uppstått.


Ny styrelse och vd samt avbryta utvecklingen att bli en  fullservicebyrå. Det är delar av Loco Peoples krisplan efter att man  förlorat Telia som kund.

”Givetvis är det tråkigt att tappa en så bra och pålitlig  uppdragsgivare som Telia efter så lång tid, men livet går vidare och  även om det känns motigt just nu så kanske det kommer något gått ur det  här i alla fall.”

Det sade Loco Peoples byråchef Anders Nilsson nyligen till Resumé med anledning av att man har förlorat kunden Telia.

Den senaste årsredovisningen visar att byrån visserligen ökar sin  nettomsättning (det vill säga under ett räkenskapsår då man fortfarande  arbetar med Telia) från cirka 4 miljoner kronor till 7,4 miljoner kronor  - bolaget har brutet räkenskapsår som går den 1 maj till den sista  april, men resultat efter finansnetto minskar dock från 184 000 kronor till  143 000 kronor.

Bolaget ger heller ingen utdelning till aktieägarna.

Loco People beskriver sig själv som en strategisk reklambyrå, som  omfattar: ”strategi, kreation och produktion inom alla discipliner.”

Loco People konstaterar att man har fått in en rad kunder under det  nya året – alltifrån Ikea och Lateral MGMT till Xlinc och Pink  Solutions.

I förvaltningsberättelsen framgår också att senvåren 2011 präglades  av Telias stora rebranding, där Loco People spelade en viktig roll som:  ”producent av diverse enheter.”

Bolaget anser att utvecklingen mot en fullservicebyrå har gått enligt  plan och att årets resultat motsvarar förväntningarna – det vill säga  då man visar svarta siffror trots investeringar och en fördubbling av  omsättningen – man har fördubblat personalstyrkan under det gångna året.

Loco People sticker dock inte under stol med att utvecklingen på det  nya året har varit negativ varför vd och styrelse ställt sina platser  till förfogande.

Före detta ordförande Mats Ekelund har återigen blivit ordförande för bolaget. Hans första uppgift har blivit att upprätta en kontrollbalansräkning,  vilken efter ”noggrann” genomgång visar att halva aktiekapitalet finns  kvar.

Utvecklingen mot en fullservicebyrå har dock avbrutits för att  fokusera verksamheten på lönsamma områden, skriver man i  förvaltningsberättelsen.

Karl-Johan Byttner

Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.