Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Reklam

Löfbergs vill få dig att sörpla i dig kaffeslatten – för världens skull

Publicerad: 19 januari 2018, 10:38

Svensken vaskar 300 miljoner liter kaffeslattar varje år. Nu vill Löfbergs och reklambyrån Ingo råda bot på problemet med kampanjen #Caffeslatte.


Ämnen i artikeln:

ReklambyråerIngoReklam

Enligt statistik från SCB och Naturvårdsverket häller den genomsnittlige svensken ut en hel kopp kaffe hemma i slasken. Enligt Löfbergs egna beräkningar innebär svinnet att över 300 miljoner liter kaffe varje år går till spillo i svenska hushåll varje år. Nu vill bolagetsätta stopp för kaffesvinnet och dess miljöpåverkan.

Enligt en ny Sifo-undersökning som Löfbergs Lila låtit beställa uppger 82 procent av svenskarna att de dricker kaffe.
Samtidigt riskerar kaffeproduktionen att halveras fram till 2050 på grund av klimatförändringar.

Uppropet #caffeslatte lanserades under torsdagen eftermiddag på Löfbergs Rosteri & Kaffebar. Lanseringen har föregåtts av teasers i sociala media och med en tidningsannonser DN, SvD och DI.




– Vi vill att du som konsument väljer ett riktigt hållbart ka e och tar vara på det kaffe som du brygger. Tillsammans kan vi bidra till en positiv utveckling, säger Lars Appelqvist vd för Löfbergs i en kommentar.

Bakom kampanjen står reklambyrån Ingo.

Andreas Rågsjö Thorell

Webbredaktör

andreas.thorell@resume.se

Ämnen i artikeln:

ReklambyråerIngoReklam

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.